Et lite stykke «Okkupert»

Fleip fra «Okkupert», eller fakta? En norsk redaktør er sparket etter mulig påtrykk fra russisk etterretning.

Kommentar

Lenge før seere hadde fått sett så mye som snurten av tv-serien «Okkupert», var debatten i gang om plottet var troverdig. Russland ville aldri gått til invasjon av Norge! Langt mindre i ledtog med EU, kan vi vel tilføye etter å ha sett første episode.

Men samme kan det jo være. Dette troverdighetsmaset dukker opp hver gang ny, norsk drama dukker opp på tv. I denne omgang kan debatten enkelt parkeres ved å plassere «Okkupert» i kategorien science fiction. Og hva kjennetegner god science fiction? Blant annet at utviklingstrekk og tegn i samtida blåses opp til å bli nettopp «ikke troverdig». I så måte treffer serien blink, og det er bare å velge og vrake: Eskalerende klimakrise, ny geopolitisk spenning og truede sivilie rettigheter i møte med behov for sikkerhet.

Og helt konkret: norske politikere som kryper for stormaktsinteresser.

Nå har vi foretatt en glidende overgang fra fiksjonen og er kommet fram til virkeligheten: Forrige uke ble redaktør Thomas Nilsen i BarentsObserver sparket fra sin stilling. BarentsObeserver er et nettsted som dekker nordområdene og publiserer på engelsk og russisk. For å sikre seg redaksjonell uavhenighet i dette skumle farvannet, har redaktør Nilsen ønsket å drive nettavisa etter redaktørplakaten. Det er en avtale som kom i stand i 1957, og ble lovfestet i 2009 gjennom «Lov om redaksjonell fridom».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plakaten plasserer ansvaret for det som publiseres hos redaktøren, og gir dermed avstand og uavhengighet i forhold til eierene. Slik at Nilsen kan skrive kritisk om Russlands folkerettssttridige annektering av Krim, uten av eierne blir satt i ledtog med kritikken. Eierne er nemlig Barentssekretariatet, som finansieres av Utenriksdepartementet, og hører inn under fylkeskommunene Finnmark, Troms og Nordland.

Oppsiktsvekkende nok bestemte eierne, fylkespolitikerne, seg i mai for at BarentsObserver ikke skal jobbe under redaktørplakaten. Og nå er altså redaktøren oppsagt. Men hvorfor? På grunn av illojalitet, mener eierne. Fordi nettstedet publiserte en kritisk kronikk redaktørplakat-saken, uten at de selv fikk anledning til å svare.

Men finnes det andre grunner? NRK publiserte denne helga en oppsiktsvekkende nyhetssak. De siterer en høytstående norsk kilde, offentlig ansatt, på at vedkommende er blitt kontatet av russisk etterretning, FSB, med beskjed om at det BarentsObserver skriver ikke tjener forholdet mellom Norge og Russland. Den russiske etteretningen ba vedkommende gjøre noe med problemet.

- Jeg ble overrasket over det FSB sa, og tenkte at tilsvarende meldinger trolig går fra FSB til andre norske kilder, sier kilder til NRK.

Den russiske ambassaden avviser naturligvis påstanden, og fylkesordfører i Finnmark for Arbeiderpartiet Runar Sjåstad reagerer med forbauselse på opplysningene.

Omtrent like forbauset som da statsministeren i «Okkupert» blir konfrontert med påstanden om at han ble kidnappet av russiske spesialstyrker og dermed tvunget til å starte opp igjen norsk oljevirksomhet?

Neida, joda. Vi sklir tilbake til fiksjonen. Norske myndigheter ville jo aldri gi etter for press fra stormakter, og gitt hellige prinsipper på båten. Det er urealistisk. Bare spør Dalai Lama.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook