Et nummer fra porno

Ny teknikk pluss null etikk gir høy profitt.

BILL GATES

presenterer snart en teknisk innretning som skal gjøre det mulig å se «Ringenes herre» eller hvilken film vi måtte foretrekke på trikken. Vi priser den teknologiske utviklingen. Det er tross alt den som gjør at vi i dag har små roboter susende rundt på Mars for å hente viktig informasjon vi jordboere kan forske på i vår evige søken etter å finne ut mer om oss selv. Nå skal underholdningsuniverset altså snart kunne overføres og kobles til den tekniske duppeditten som er mest anvendelig, avhengig av om vi slanger oss på sofaen foran flatskjermen, sitter ved PC-en eller befinner oss på toget.

SKREMT AV

vissheten om at allerede i dag kan hvem som helst laste ned hardporno bare de ringer det rette nummeret, kan en undres hva vi faktisk kommer til å se på når vi kjeder oss gjennom by og land på et eller annet offentlig kommunikasjonsmiddel i framtida. Eller mer korrekt, hva voksne mennesker velger å bruke tida på, er ikke den største bekymringen. Hva samfunnets yngre garde kan få servert i fire farger uten sladd, er derimot en større kilde til uro. Barneombud Trond Waage kommer ganske sikkert ikke til å oppleve at ønsket om mobilfri sone hos de under tretten år blir en realitet. For til sjuende og sist er det de voksne som synes det er greit at barna har mobil.

EN 16-ÅRING

som tilbyr sex til voksne menn over Internett, kommer heller ikke til å føre til aldersgrense på nettbruk. Vi er tilbake til det evige dilemmaet; nemlig etikk og moral versus den vidunderlige teknologiske utviklingen. En teknologi som på den ene siden bringer oss bilder fra rommet og på den andre siden sprer barneporno. Ja, kanskje får du snart en søppelmelding på din splitter nye bildetelefon. Det holder ikke med nei-til-reklame-klistremerke på postkassa i ei tid da du kan gå til sengs med en digital Frankenstein hver kveld.

DAGENS UNGE

står overfor en massemedieverden ingen generasjon har stått overfor tidligere i historien. Mengden av informasjon er større enn noensinne, kanalene en kan velge gjennom, er flere enn noen gang. Og ikke minst, muligheten til å skreddersy etter egne behov er i ferd med å bli den ultimate luksus for brukerne.

Det stiller krav til dem som kommer etter Bill Gates i næringskjeden, nemlig de som putter mat inn i maskinene. På den annen side står vi overfor et felles dilemma når det gjelder alle ledd i denne formidlingskjeden. Sølvstøvet som skal drysse over alle aktører i dette nymotens økosystemet, er nemlig mammons glitter.

DA KAN VI

spørre om den tradisjonelle problemstillingen etikk eller teknikk er utgått på dato. Nå er det profitt og teknikk som gjelder, de etiske og moralske dilemmaene risikerer å bli borte mens eierne ler hele veien til banken.