Et nys og 16 ikoniske sekunder er sett mer enn 200 millioner ganger

Nå flykter «Sneezing baby panda» fra verdens stormakter i ny film.

(Dagbladet): Det er en novemberdag i 2006 at 16 sekunders framtidig internetthistorie lastes opp på nettet.

Lesley Hammond og Jenny Walsh så neppe for seg at den korte snutten mindre enn åtte år seinere skulle være sett mer enn 200 millioner ganger.

Det hele startet i 1999 da de to dokumentarfilmskaperne besøkte et avlssenter for pandaer i Szechuan-provinsen i Kina. På et betonggulv ligger den lille pandababyen Chi Chi, mens den store mora sitter bedagelig inntil veggen og stapper i seg mat. Så nyser babyen, og mora skvetter til.

Med opplastingen til Youtube sju år seinere er «The Sneezing Panda» født.

Nå kommer filmen basert på de 16 sekundene. De to filmskaperne står som co-regissører på filmen, som slippes først i Australia 1. mai.

I «Sneezing Baby Panda: The Movie» jobber den australske zoologen Marnie i en dyrepark som sliter med besøkstallene og inntektene. Etter å ha sett nysepandaen på nettet forelsker hun seg helt, og skjønner at den lille hjerteknuseren kan redde dyreparken hennes.

Filmen er en såkalt «mocumentary», og viser Marnies reise til Kina for å lete etter Chi Chi. Problemet er bare at Chi Chi plages av både en ond panda, blir forfulgt av fans og må flykte fra noen av verdens stormakter.

De to dokumentarfilmskaperne har ifølge Daily Mail fått hjelp av erfarne filmfolk som tidligere har jobbet både for National Geographic og Animal Planet. Ifølge avisa er budsjettet på rundt 7,8 millioner kroner.

«Sneezing Panda»-videoen regnes som et eksempel på folks korte tålmodighet på nettet, og er blant tidenes mest kjente internettfenomener. Allerede i 2009 ble snutten kåret til tidenes tiende mest ikoniske på internett av nettstedet Urlesque.