Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Et nytt alvor

- For meg har det å spille alltid fortont seg som en motvekt til de negative kreftene i verden. Og jeg merker at den nye sårbarheten har fått publikum her til å lytte med et nytt alvor, sier Leif Ove Andsnes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Andsnes var på Manhattan 11. september og opplevde hvordan newyorkerne reagerte på angrepet med å vise en helt ny omsorg for hverandre i de første traumatiske timene.

- Den kvelden gikk jeg en lang tur på Manhattan. Jeg ble gal av å sitte inne og se på TV, og turen hadde en terapeutisk virkning. Midt i fortvilelsen var det noe vakkert i at folk som var blitt revet ut av hverdagslivene sine gikk ut i gatene for å trøste og ta vare på hverandre, sier han på telefon fra USA.

Legende

Hvordan reagerte New York-vennene dine?

- De følte en lammelse. Enten de arbeidet innen business eller musikkindustrien, var det som om alt de drev med ble likegyldig for dem. I de dagene var jeg glad for at jeg holder på med noe så spirituelt som musikk. I en sånn situasjon blir musiseringen en slags healing. Mange følte nok det samme, for da folk fikk summet seg, ble det arrangert flere spontane minikonserter. Jeg tror de hadde en legende effekt.

- Du kom hjem, men dro tilbake til USA på turné dagen etter at bombingen av Afghanistan hadde begynt. Mange kunstnere avlyser turneer i disse dager, var du inne på tanken?

- Ja. Men jeg hadde lyst til å gjøre denne turneen. Det er fint å være her og få oppleve denne helt spesielle tida. Det er første gang jeg merker amerikanere vise sårbarhet på den måten de gjør nå.

- Gjør situasjonen at folk søker mer substans og ettertanke når de velger underholdning?

- Når folk blir ristet ut av hverdagen på denne måten, oppstår det et alvor, og jeg merker det i forhold til konsertpublikum. Jeg tror mange søker en stillhet, og musikken er jo en forlengelse av stillheten på en måte.

Beethoven

- Kunstnernes oppgave er blant annet å forklare og speile samtida på måter som politikere, journalister og kommentatorer ikke kan. Får det som har skjedd noe å si for ditt eget repertoarvalg?

- Skulle jeg ha spilt solokonserter nå, hadde jeg nok ikke valgt de mest virtuose, lettbeinte uttrykkene, men heller stykker som er «åndelige reiser». Jeg leste en artikkel i The New Yorker om hva slags musikk folk søker mot nå, og Beethoven ble trukket fram. Det er jo musikk som på en måte går gjennom kamp til seier, og den har nok en helende virkning på mange.

- Hva med framtida?

- Det er vanskelig å si hvordan den vil bli. Jeg har aldri vært redd for å fly, og er det ikke nå heller. Men det kan bli mindre å gjøre, mange tror at vi som driver med kunst og kultur må belage oss på trangere tider fordi folk vil gå mindre ut. På den annen side er musikk noe som kan trekke folk vekk fra det som plager i hverdagen, og det publikumet jeg møter nå, som er sårbart, åpent og villig til å ta til seg, er inspirerende, sier Leif Ove Andsnes.

Hele Norges coronakart