Et oppgjør med Ole Brumm

Samferdsel: I 2009 bruker toget lengre tid mellom Skien og Oslo enn for 30 år siden. Som følge av veibygging er reisetida med privatbil på samme strekning redusert med en time. Vi kan faktisk kjøre bil i litt over 50 km/t og komme raskere fram enn toget! Det er den store samferdselsskandalen i Norge.

Likevel har media de siste ukene vært fulle av stoff om veistandarden i Norge. Det klages over mangel på firefelts veier og elendighet på alle kanter. Men vi løser ikke utfordringene i samferdsels- og klimapolitikken med firefelts motorvei. Vi må ut av asfalttåka!

Nye motorveier genererer økt trafikk og dermed høyere utslipp av klimagasser. I tillegg gir høyere fart økte utslipp pr kilometer. Det gjorde at trafikken på den nye E18 i Vestfold ble 48 prosent høyere enn forventet 5 år etter utbyggingen. Statens vegvesen har beregnet at utbygging av firefelts vei på ny trasé gjennom Telemark og Agder vil øke klimautslippene fra veitrafikk i området med 40 prosent. En ny dansk undersøkelse viser det samme: At satsing på nye motorveier i sentrale strøk gir økte klimautslipp. Derfor sier SV nei takk til Ole Brumm-politikken. Vi må i stedet trafikksikre de farlige strekningene med breddeutvidelse og midtrekkverk. Og vi må få til en storsatsing på jernbanen.

Den rødgrønne regjeringa har allerede vekket toget fra en langvarig blå dvale. På tre år har vi mer enn doblet investeringene i ny jernbane til 3,7 milliarder kroner i 2009. Også tiltakspakken fikk grønn farge. Norge er på sporet.

Fredag legger regjeringen fram en ny transportplan for de neste ti år. Der får vi til en ny opptrapping av togsatsingen. SV i regjering vil fortsatt være en garantist for å følge opp jernbaneplaner med penger – og til å overoppfylle planene, slik vi faktisk har gjort i denne perioden.

I 2020 kan reisetiden med tog mellom Oslo og byene Skien, Lillehammer og Halden være halvert. Det samme kan vi få til mellom Steinkjer og Trondheim, Voss og Bergen, Kristiansand og Stavanger. Reisen fra Ringerike til Oslo kan kuttes med to tredeler. Det forutsetter at vi satser på utbygging av jernbane fremfor mer motorvei i åra framover. Norge må også komme i gang med bygging av høyhastighetsbaner slik at vi kan fjerne den ekstremt høye flytrafikken mellom våre største byer og binde våre landsdeler sammen i klimatrusselens tid.

Norge står overfor et veivalg. Vi må velge toget!