FJORDEN, BABY: Den nærmest lydløse, norskproduserte «Vision of the Fjords» ble satt i trafikk denne uka. &nbsp;Alle f<span style="line-height: 1.6em; background-color: initial;">oto: Tor Arne Aasen/Samferdselsfoto</span>
FJORDEN, BABY: Den nærmest lydløse, norskproduserte «Vision of the Fjords» ble satt i trafikk denne uka.  Alle foto: Tor Arne Aasen/SamferdselsfotoVis mer

Et romskip? Et operahus? Nei, det er en hybridferge som viser hvordan cruiseturismen kan bli grønnere

Å, Vestland, Vestland.

Kommentar

Cruisetrafikk er en av de mest forurensende transportformene du kan tenke deg, og samtidig en feriemåte i sterk vekst. 24 millioner passasjerer kommer til å cruise rundt i verden i år, mot 15 millioner i 2006. Til tross for miljøtiltak, går flåten store deler av tida på sterkt forurensende tungolje og legger igjen det som omtales som forpestende tepper av blant annet karbondioksid og svoveldioksid. En stor båt kan slippe ut like mye karbondioksid som 83 000 biler, og like mye svoveldioksid som 376 millioner (!) biler. Slik er båtene like mye elsket av passasjerene som de ofte er hatet av en lokalbefolkning som også må se seg snytt for omsetning og inntjening som de flytende byene sørger for å holde for seg selv.

Et romskip? Et operahus? Nei, det er en hybridferge som viser hvordan cruiseturismen kan bli grønnere
INNSIDEN: Oppgradert interiør.
INNSIDEN: Oppgradert interiør. Vis mer

I Norge er de spektakulære fjordene på Vestlandet tungt trafikkert av båtene, som har totalt 1153 cruiseanløp på tilsammen 17 havner. Likevel er det ingen helhetlig strategi for hvordan å tilby båtene landstrøm, som kunne ha redusert utslippende betraktelig og spart nærmiljøet. Planene fins, men tas ikke alvorlig av bransjen.

Men hva er det som smyger seg inn Nærøyfjorden som står på UNESCOs verdensarvliste, og som dermed bare tillater skipstrafikken en fart på 8 knop? Jo, det er hybridbåten «Vision of the Fjords», bygget på et norsk verft innerst i ei fjordarm i Nordfjord. Brødrene Aa er spesialister på å bygge høyhastighets-ferger i lett karbonfiber, og har brukt teknologien til å utvikle en ikke fullt så hurtiggående, men fortsatt fjærlett båt som går på batteri under seilas og på diesel under transitt. Den er trolig unik i verdenssammenheng, og kan skli nesten lydløst inn med turister som har kommet med den ikoniske togruta Flåmsbanen som bukter seg gjennom norsk fjordterreng. Opplevelsen, ingeniørkunsten og naturen er tilsammen et moderne norsk vestlandseventyr.

GANGBROER PÅ TAKET: Designet kan minne om operahuset i Bjørvika i Oslo.&nbsp;
GANGBROER PÅ TAKET: Designet kan minne om operahuset i Bjørvika i Oslo.  Vis mer

I dag kommer EU med fordelingsnøkkelen for utslippskutt, som Norge har forpliktet seg til. Cruisetrafikken er internasjonal og dermed unntatt, men hybridferga i Nærøyfjorden viser et potensial som bør inspirere. Tidsskiftet Teknisk Ukeblad har omtalt et prosjekt med flytende cruiseterminaler med landstrøm, som kan kombineres med elferger og elbusser som frakter turistene videre innover i naturopplevelsene. Cruisenæringa viser liten interesse, og det koker ned til at ingen vil ta regninga for å lage infrastrukturen. Trolig krever det også at staten setter ned foten for at de store cruisebåtene kan tøffe inn i fjordene. «Vision of the seas» viser likevel hvordan de lydløse fergene kan bli en ny attraksjon og ikke en hemsko, og dessuten skape mer lokal aktivitet og næringsvirksomhet.

Nye klimaløsninger serverer ofte et hav av nye muligheter. Vi må begynne å realisere flere av dem.