Et sjeldent godt plattformspill

«Trine» gir deg en fysikkutfordring.

FJORÅRET VAR et fantastisk år for små, uavhengige spill.

Det enmannsutviklede «Braid» stakk av med seieren i Dagbladet.nos kåring over beste spill 2008, og andre titler som «World of Goo», «N+» og «Crayon Physics Deluxe» åpnet manges øyne for spillverdenen utenom de godt etablerte spillstudioene.

I år har det derimot vært hakket mer stille på indiefronten, men med det finske plattformspillet «Trine» begynner det å suse i sivet igjen.

DET ER VANSKELIG å beskrive «Trine» uten å dra sammenligninger til andre spill i samme sjangeren.

Når du slåss mot bevæpnede skjeletter vil tankene fly til «Prince of Persia» før serien gikk over til 3d. Når du bytter mellom de tre spillbare figurene med hver sine egenskaper, går tankene til «Lost Vikings».

Og når du leker deg med omgivelsene med den realistiske fysikkmotoren, er det vanskelig å ikke trekke en lang rekke paralleller til fjorårets «LittleBigPlanet».

Ikke bli forundret om du også tenker på spill som «Flashback», «Castlevania», «Okami», «Diablo», «Lego Star Wars» ... og ikke minst nevnte «Crayon Physics» (den finske utvikleren jobbet faktisk en stund med «Trine»).

TIL TROSS FOR denne lange listen av inspirasjonskilder, er «Trine» et helt unikt spill.

Det starter med at du følger tre forskjellige skikkelser som alle av ulike årsaker oppholder seg i nærheten av en enorm skatt.

Du har den kvinnelige tyven Zoya, trollmannen Amadeus og ridderen Pontius - alle med ulike egenskaper. Etter å ha utforsket hver av disse figurene en liten stund, blir det brått klart at de kommer til å dele en felles skjebne som er litt tettere enn normalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TAKKET VÆRE EN magisk gjenstand som har gitt spillet sitt navn, bindes de tre skikkelsene sammen på magisk vis. Du får dermed kontroll over alle sammen, men bare én av gangen.

Når som helst kan du trykke på 1, 2 eller 3 på tastaturet, og vips: Du er enten tyv, trollmann eller kriger. Dermed kan du selv bestemme hvordan du skal angripe de mange hindringene du møter på din vei, enten det dreier seg om stor juv eller udøde fiender.

ZOYA KAN SKYTE piler og svinge seg rundt med en pisk á la «Bionic Commando», noe som kan være kjekt der avstandene er lange og avgrunnen dyp.

Trollmannen kan løfte på og flytte gjenstander med en gravitasjonsformel, men også kan også skape nyttige bokser ved å tegne en virtuell firkant med musen - og vips, boksen materialiserer seg.

Pontius er på sin side nyttig å ha med sitt sverd og skjold, en brutal og effektiv kriger som kan rydde vei i vellinga når det trengs.

SPILLET HAR I seg selv ikke noe spesiell fasit på hvordan du skal løse de mange utfordringene underveis, og det blir derfor opp til deg å pønske fram en plan.

Og mye av moroa ligger i nettopp dette aspektet. Det er svært sjelden at du opplever at noe ikke kan gjennomføres - tvert imot, gang etter gang blir du derimot forbløffet over at det faktisk gikk denne gangen også.

I alle brettene er det også gjemt unna en rekke hemmeligheter og eliksirer du kan snuse deg fram til, og disse gir både bonusegenskaper og erfaringspoeng som kan byttes inn mot forbedrede egenskaper hos alle figurene.

SELV OM «TRINE» er et spill som fungerer helt utmerket på egenhånd, har Frozenbyte også lagt til en flerspillerdel der opptil tre stykker kan spille samtidig på samme maskin - og her virkelig skinner spillet.

På denne måten kan alle tre figurene være i aksjon samtidig, og dere kan samarbeide på måter som ikke er mulig når du spiller alene. For eksempel kan den som spiller krigere stå på en gjenstand som trollmannen graviterer over til andre siden av et juv, og så videre.

Av en eller annen obskur grunn har utviklerne nærmest gjemt bort denne funksjonen, du må nemlig langt inn i kontrollmenyen for å aktivere samarbeidsfunksjonen.

1

Dette er noe som burde vært helt tydelig hovedmenyen allerede fra start, slik det er nå er det en fare for at mange ikke vil oppdage dette aspektet ved spillet i det hele tatt.

DET KUNNE KANSKJE vært litt mer variasjon gjennom spillets gang, og til prisen på rundt 30 euro på Steam (av en eller annen grunn blir det rundt halve prisen når spillet kommer på PlayStation Network en gang i fremtiden) kunne også spillet vært litt lengre.

Men den gjennomførte og umiddelbart inspirerende spillestilen, pent pakket inn i nydelig grafikk, stemningssettende musikk og en ellers passende atmosfære, gjør «Trine» til et spill du absolutt burde sjekke ut.

Og om du vil prøve før du kjøper, kan du laste ned demoen fra for eksempel her.

Et sjeldent godt plattformspill