TEKSTENS TEATER: I Trøndelag Teaters «Hamlet» er tekstframføringen det aller viktigste virkemiddelet. Her er Hamlet (Espen Klouman Høiner) og Ophelia (Renate Reinsve). Foto: Bengt Wanselius, Trøndelag Teater
TEKSTENS TEATER: I Trøndelag Teaters «Hamlet» er tekstframføringen det aller viktigste virkemiddelet. Her er Hamlet (Espen Klouman Høiner) og Ophelia (Renate Reinsve). Foto: Bengt Wanselius, Trøndelag TeaterVis mer

Et spill med ord

Ord, ord, ord står i sentrum i Trøndelag Teaters «Hamlet».

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: Runar Hodne lar tekstens egen teatralitet være det viktigste virkemiddelet i sin renskårede «Hamlet».

Forestillingen framstår ikke som «et speil opp for naturen», men et speil opp for tradisjonen, det vil si, en forenklet, stilisert versjon av «Hamlet»-tradisjonen.

Dette er en oppsetning der ord forteller handling og handling understøtter ord.

Klargjørende

Kroppsspråket er ikke uvesentlig.

Men Hamlets utvikling, Hamlets erkjennelser, Hamlets samspill med menneskene rundt, formidles først og fremst gjennom Hamlets ord og den tone han gir dem.

Tekstkuttene er nokså omfattende, men også klargjørende. De lar tilskuerne se «Hamlet» slik Hamlet ser det.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn