Et spill som oser av middelmådighet

«Fracture» tar dårlige ideer fra gode spill.

SE FOR DEG en pose fylt med ideene som ikke helt nådde opp til å bli brukt i «Halo 3», «Gears of War» og «Mass Effect».

Se nå for deg at utvikler Day 1 Studios stikker hånda ned i denne posen og rasker til seg en god håndfull av disse ideene.

Dessverre er det bare gørr kjedelige og halveis gode ideer som blir med opp.

DET FINNES ingen annen forklaring. Fracture er noe av det mest ordinære og mediokre jeg har spilt på lenge.

Det er en så klar treer på terningen som du bare kan få det. Nesten alt i spillet oser sånn av middelmådighet at det nesten er skummelt.

1

OG DA OGSÅ historien, som blir fortalt veldig, veldig kjapt i starten på spillet, og fungerer mest av alt som et halvslapt lim som binder sammen de tre kapitlene av spillet.

En gang i fremtiden har miljøet krepert helt, og bokstavelig talt splittet USA i to. Den østre delen har satset hardt på teknologi, mens den vestre har forsket mye på gen-manipulering.

Øst fordømmer vest - og da må det jo selvfølgelig bli krig.

OM DU SYNES historien virker forglemmelig, så kan jeg fortelle deg at selve gameplayet holder den samme standarden.

Foto: Day 1 Studios / LucasArts
Foto: Day 1 Studios / LucasArts Vis mer

Du løper rundt og plaffer ned uendelige horder av identiske grønnkledte fiender uten noen spesiell form for taktikk eller mål - hele tiden.

Du har alltid en runding på radaren du skal komme deg til, og når du har nådd denne dukker det bare opp en ny igjen. Det er i det hele tatt lite inspirerende.

ET AV SALGSARGUMENTENE i spillet er greia med at du kan heve eller senke terrenget rundt deg som du selv vil, men dette blir nesten utelukkende brukt til å løse gåter og oppgaver så lette at det nesten er en fornærmelse.

Du kan også kjapt lage deg en vegg til å beskytte deg mot fiender og slikt ved å heve bakken foran deg, men det er nesten ingen grunn til å gjøre dette ettersom fiendene er stokk dumme.

Foto: Day 1 Studios / LucasArts
Foto: Day 1 Studios / LucasArts Vis mer

Det er i 90 prosent av tilfellene lettere å bare gyve løs enn å sulle bort tiden med å kjøre en bevisst cover-taktikk.

KOMBINER DETTE med grafikk som er midt på treet, musikk som er midt på treet og en onlinedel som er midt på treet - så har du et spill som er - ja du greier vel å gjette det.

Det er ikke dårlig liksom, men hele denne sjangeren har blitt gjort så veldig mye bedre før, og gimmiken med å heve/senke landskapet er på ingen måter verdt pengene i seg selv.

Nei, vent heller noen dager til «Gears 2» kommer.

Et spill som oser av middelmådighet