Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Et «Spotify» for film og tv

Nå kommer Netflix til Norge.

TIL NORGE: Flim- og serietjenesten Netflix etablerer seg i løpet av året i Norge med en abonnementsløsning. Hardt sminket amerikansk familieidyll er ikke inkludert i prisen. Foto: Netflix
TIL NORGE: Flim- og serietjenesten Netflix etablerer seg i løpet av året i Norge med en abonnementsløsning. Hardt sminket amerikansk familieidyll er ikke inkludert i prisen. Foto: Netflix Vis mer

Det er en myte at vi ikke lenger ser på vanlig tv. Men film og serier oppsøker vi i økende grad via nettet.

Vi ser det vi vil, når vi vil, på hvilken skjerm vi vil.

I DET NORSKE MARKEDET konkurrerer filmtjenestene til tv- og nettleverandører som Get, Canal Digital, Viasat og Altibox om kundene med aktører som iTunes, Headweb, Lovefilm, Comoyo, SF Anytime, CDon, Film2Home, Mubi og Filmarkivet. I tillegg er det mediehusenes egne tilbud, som NRKs nett-tv og TV2 Sumo.

I løpet av året kommer Netflix, den amerikanske giganten, til Norge med et konsept som vil skape bølger i bransjen. Det samme gjør HBO, som står bak det meste av gode tv-serier de siste åra.

Der aktørene i det norske markedet hovedsaklig tilbyr strømming eller neddlasting av film og tv til stykkpris, opererer Netflix med en abonnementsmodell med ubegrenset tilgang til film, serier og tv-programmer via nettet for et lavt, månedlig beløp.

Hjemme hos oss har vi for lengst trikset oss til med amerikansk Netflix-abonnement til 8 dollar i måneden, altså en snau femtilapp. Det er omtrent det samme det koster å strømme én enkelt film i hd-format hos flere av aktørene i det norske markedet!

PRIS OG UTVALG i den kommende norske tjenesten er foreløpig ikke kjent. Netflix holder kortene tett til brystet, men det er grunn til å anta at en månedsabonnement vil falle svært fordelaktig ut i pris sammenliknet med strømming til stykkpris hos konkurrentene.

Skal vi gjette på en månedspris på 99 kroner, som er prisnivået norske forbrukere allerede er vant til fra musikktjenester som Spotify og Wimp?

Det synes åpenbart at konkurrentene vil tvinges til å følge etter med abonnementsløsinger og langt lavere priser. Hvem vil betale 30-40-50 kroner for å se en enkelt film, når man ved å legge i det dobbelte eller noe mer kan se så mye man vil, hele måneden?

RESSONEMENTET bør holde vann selv om prisen skulle vise seg å bli høyere enn jeg gjetter. Altibox, Canal Digital og Viasat skal da også allerede være på vei med egne abonnementstilbud.

Om dette er en bærkraftig økonomisk modell på sikt, er selvsagt et åpent spørsmål. Det er Spotify-debatten om igjen.

Netflix strømmer direkte til smart-TVer, til vanlige TV-apparater via Apple TV, spillkonsoller eller andre nettilkoblede mediebokser, til nettbrett, smarttelefoner og PC/Mac.

UTVALGET er ikke så bra som hos iTunes. men det er voldsomt mye å velge i. Mest mainstream, mest amerikansk. Mange ferskere filmer jeg kunne tenke meg å se glimrer med sitt fravær, og tv-seriene er ofte bare tilgjengelige i tidligere sesonger enn den mest aktuelle.

Men man slipper ikke opp for noe å se på med det første, og til prisen er det ikke fritt for at kvalitetskravene senkes en smule.

HER HJEMME skal Netflix ha vært i forhandlinger med både NRK og TV2 om innhold. Det er interessant: TV2 har jo sin egen konkurrerende Sumo-tjeneste, mens NRK vel ikke uten videre kan begynne å selge innholdet du og jeg har lisensbetalt for til en kommersiell aktør i det norske markedet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media