SOLGT FRA NORGE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
SOLGT FRA NORGE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.Vis mer

Et totalhavari

Budsjett, faktura, kontroll? Ikke når Forsvaret selger krigsskip for hundrevis av millioner.

Kommentar

Det er oppsiktsvekkende nok at Forsvaret har solgt ti tidligere marinefartøy til private paramilitære aktører i Vest-Afrika, sju av dem til en nigeriansk krigsherre, stikk i strid med norsk utenrikspolitikk. Når granskingsselskapet PwC og Økokrim nå ruller opp hvordan salget har foregått, vokser omfanget av skandalen.

PwC-rapporten viser en økonomi- og prosjektstyring i Forsvaret som ville fått selv en syklubbleder til å rødme av skam. Den grunnleggende svikten illustreres av de banale rådene som granskerne ser seg nødt til å gi sin oppdragsgiver. Når man skal avhende forsvarsmateriell, offentlige verdier for flere hundre millioner kroner, kan det være lurt å: Ha kompetanse. Lage budsjett. Sende faktura. Ha en ledelse. Skaffe juridisk bistand. Innhente verdivurdering. Arkivere salgsdokumenter. Bakgrunnssjekke kjøperen og hva materiellet skal brukes til.
Rapporten påpeker grove saksbehandlingsfeil og mulige brudd på en rekke lover, forskrifter og regler.

Det er ikke nødvendigvis bare et resultat av amatørskap. Dette er såkalte røde flagg, varsler om mulig korrupsjon. Derfor anbefalte PwC at Tollvesenet sjekket valutaregisteret. Og det er bakgrunnen for at Tollvesenet varslet Økokrim og at en nordmann og to engelskmenn ble arrestert i en koordinert politiaksjon mellom norsk og britisk politi denne uka. Britene er tilknyttet CAS Global, selskapet som på papiret kjøpte båtene. De er siktet for å ha overført over 150 000 dollar til nordmannen, som inntil nylig var ansatt i Forsvarets logistikkorganisasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken begrenser seg ikke til Forsvarets logistikkorganisasjon. Oppfølging og kontroll med salgene har vært så å si fraværende. Mange, i Forsvaret, Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet, visste at båtene skulle til Nigeria og opereres i et farvann der flere land er omfattet av FNs våpenembargo. De ble varslet av både Tollvesenet og britiske myndigheter om at det var noe muffens med CAS Global. Likevel ga eksportkontrollen i UD samtykke til å selge skipene. Varsellampene burde ha blinket. Men det var helt mørkt.
Til sjuende og sist er skandalen et politisk ansvar. Det startet under de rødgrønne. Ine Eriksen Søreide og Børge Brende har arvet saken.

Departementsråden sier at Forsvarsdepartementet hele tida har sett alvorlig på saken, at de løpende har informert Stortinget og er positive til etterforskningen. Ja, nå, ja. Men departementet har verken vært spesielt åpne eller beveget seg særlig raskt. Det er sju måneder siden Dagbladet først skrev om nigeriabåtene. Det har vært vanskelig å få svar og å få innsyn i dokumentene. Stortinget har slett ikke vært fornøyd med svarene forsvarsministeren har gitt. Nå blir det full kontrollhøring. Forsvaret ville først hemmeligholde PwC-rapporten, men måtte frigi den etter press. Rapporten som totalslakter salgsprosessen har ligget på forsvarssjefens, forsvarsministerens og utenriksministerens bord i over to måneder, uten at noen har varslet politiet. Det ansvaret tok Tollvesenet, etter at de først måtte henvende seg til Forsvaret og be om å få oversendt rapporten.
Forsvarsdepartementets forklaring på hvorfor de ikke har kontaktet politiet, er at de vil undersøke saken enda litt mer selv. Så nå har de hyret inn PwC igjen, og fått høringen utsatt.

De har plikt til å gjøre egne undersøkelser. Men hvor mange granskinger skal til? På bakgrunn av avsløringene er det gjort minst seks granskinger. Det har ført til endret eksportlovgivning, omorganisering av FLO, midlertidig stans av alle salg og at ansvaret for salg av forsvarsmateriell er løftet opp til forsvarssjefen. Det er en erkjennelse av at mye har vært galt.

Hvem vet hvor lang tid det ville tatt departementet å varsle Økokrim? Det er blitt mer og mer vanlig å hyre private granskingsselskaper. Men de har begrenset tilgang til informasjon. Dessuten er det oppdragsgiveren som bestemmer hva som skal skje når undersøkelsene er gjort og konklusjonene levert. Ifølge Økokrim hender det ofte at saker som burde ha kommet til politiet, blir liggende i en skuff. Denne type saker er tidskritiske. Faren for bevisforspillelse er stor. I saken om nigeriabåtene er store mengder sentrale dokumenter forsvunnet, slettet og makulert. Økokrim anbefaler generelt at man tar kontakt tidlig ved mistanke om korrupsjon.
For slike saker har en egen evne til å sprenge seg ut av skuffene de blir lagt i. 

Lik Dagbladet Meninger på Facebook