OM KULTURRADIKALISMEN: Tommy Sørbø (bildet) svarer Gunnar Hauk Gjengset.  Foto: Privat
OM KULTURRADIKALISMEN: Tommy Sørbø (bildet) svarer Gunnar Hauk Gjengset.  Foto: PrivatVis mer

Debatt: Kuturradikalisme

Et ubehagelig farskap

Gunnar Hauk Gjengset har bedt meg om å forklare sammenhengen mellom kulturradikalisme og økonomisk liberalisme.

Meninger

Det gjør jeg gjerne, men først en oppklaring: Jeg har aldri påstått at det er kulturradikalismen som har skapt den økonomiske liberalismen, eller at de kulturradikale noen gang har ønsket noe slikt. Økonomisk liberalisme handler først og fremst om økonomi og politikk. Det jeg har sagt er at kulturradikalismen har beredt grunnen for den, eller som jeg presiserte i mitt forrige svar til ham: «vært med på å berede grunnen».

At Gjengset synes det er en ubehagelig påstand, er ikke vanskelig å forstå. Det finnes f.eks. mange humanetikere som ikke liker å høre at det er et slektskap mellom kristendom og humanetikk, og det er mange troende som nekter å innse at det finnes en sammenheng mellom protestantisme og kapitalisme. Kort sagt, historien er full av uekte barn, og av fedre som benekter farskapet.

Men hvordan er så sammenhengen mellom kulturradikalisme og økonomisk liberalisme? Dette er et svært komplekst spørsmål, men siden Engseth kaller seg for aforistiker, skal jeg prøve å svare kort og spissformulert: «Grip dagen!» var en av christianiabohemenes viktigste leveregler. Den gangen var den kanskje en trussel mot det bestående, fordi den utfordret far og mor, kirken og moralen og Aftenposten og læreren. Men i dag, hvor øyeblikkelig behovstilfredstillelse har blitt selve drivkraften i konsumismen, passer den som hånd i hanske til et økonomisk system som gjør verdier om til varer, og som hele tiden er avhengig av økt produksjon. Det er neppe tilfeldig at «Carpe diem» var et av de mest populære mottoene til norske næringslivsledere da de ble intervjuet av Dagens Næringsliv for noen år siden.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook