Anmeldelse "Thelma"

Et unikt tilskudd til norsk film

"Thelma" gjør at seeren både ønsker og frykter at begjæret skal få fritt utløp.

TRAILER: Joachim Triers nye film «Thelma» har premiere på norske kinoer 15. september. Video: Motlys / SF Studios Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: «Thelma» er en slik film som kjennes i kroppen. Den er helt og holdent seg selv og samtidig dypt gjenkjennelig. Den har blitt kalt en skrekkfilm, men det virker mer presist å si at den benytter seg av skrekkfilmens grep for å få fortelle en sterk historie om undertrykkede følelser, forbudt lidenskap og personlig frigjøring. Og den plasserer regissør Joachim Trier og hans manuspartner Eskil Vogt i den gruppen filmskapere som har en spesiell type kreativitet, nemlig at de evner å se linjer og koblinger mellom fenomener og verdener som kan skape noe nytt og unikt. I denne gryta har de kastet vestlandspietisme, horror og studenthverdag med fest og forelesninger.

Hvite løgner

Thelma (Eili Harboe) reiser til Oslo for å studere biologi. Bare studievalget synes å være først steg i et opprør mot de dypt religiøse foreldrene (Ellen Dorrit Petersen og Henrik Rafaelsen). Thelma ringer lydig hjem hver dag, men det går ikke lang tid før hun forteller de første, hvite løgnene. Hun har begynt å jafse i seg de første eplene fra kunnskapens tre. Men kan hun gjøre det ustraffet?

Kameraet følger henne ofte på god avstand, når hun går over Frederikkeplassen på Blindern eller rundt i sin egen leilighet og skaper en følelse av at Thelma blir fulgt med på — av guddommen hun ikke helt klarer å slutte å frykte, av foreldrene som stadig ringer og merker seg alle uregelmessigheter i det hun forteller, av noe annet og ukjent?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer