Et «Zelda» fra helvete

Vi har sett på «Darksiders».

• Se bilder fra spillet!

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Verdens undergang er her. Vel, det er i hvert fall det noen vil at du skal tro.

I «Darksiders: Wrath of War» spiller du en av de fire bibelske rytterne som har den tunge jobben med å klinisk fjerne alt liv på jorda når det endelige oppgjøret mellom himmel og helvete skal avgjøres.

Verdens undergang

Vår rytter heter War, og kommer til jorda under litt spesielle omstendigheter. Han har nemlig blitt lurt, og kommer for tidlig. Resultatet blir katastrofalt, og som straff for sin tabbe starter War spillet uten de fleste av kreftene sine.

- Vi har gjort verdens undergang til vår egen, og snudd litt opp ned på den, sier David Adams, sjef for Vigil Games, til Gamer.no.

Darksiders blir et oppdrag i å finne ut hvem som har lurt deg til å tro at verdens undergang var nær. Her ferdes du i en gigantisk by som fortsatt infiseres av falne mennesker, engler og demoner. Slik sett høres det ut som du må ta moralske valg underveis, men som War har du verken samvittighet eller allierte.

- Du kan slåss med engler eller demoner, du er verken god eller ond. Hovedpersonen bryr seg ikke om konfliktene i verdenen og tar ikke side, sier Adams.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et «Zelda» fra helvete

Egoist

Det eneste vår helt tenker på er nemlig seg selv, og det kan gi ganske voldelige resultater. War går nemlig med et gigantisk sverd i høyrehånden (se videoen) som han mer enn gjerne bruker på fiender. Man kan også ta våpen fra falne fiender, for her er det ikke uvanlig at engler og demoner går rundt med tunge maskingevær.

Objekter som biler og lyktestolper kan også brukes til å knuse fiender, her er det nesten bare fantasien som setter grenser.

- Vi vil gjerne at spilleren skal kunne bruke absolutt alt som våpen, supplerer Adams.

Brettvariasjonen i spillet er god. Her kan du ferdes i åpne landskap og mer lukkede miljøer. Brettene som foregår i friluft virker å ha et tungt fokus på kamp og action, mens innendørssekvensene skal gi de små grå litt å jobbe med.

- Hovedinspirasjonen vår er «Zelda», bare at vi har en skikkelig harding i hovedrollen. Vi vil lage et actionspill som gir en følelse av eventyr og mye utforskning av miljøet rundt deg, sier Adams.

Og han fortsetter:

- Du kan kaste et eget våpen som overfører elementer som flammer og is til andre overflater. Gåteløsning som dette er viktig på blant annet innendørsbrettene.

På hesterygg

Hva er vel en skikkelig rytter uten hest? Ruin, din sorte hingst med flammeføtter, kunne nesten vært tatt ut av «World of Warcraft», men hesten er nok litt mer sofistikert enn de firbente vi finner i Blizzards nettsamfunn. Hesten gir deg økt fart og manøvreringsevne, men også flere offensive kvaliteter.

Vi fikk demonstrert litt rideaction i en bosskamp på Ashlands, en svært ugjestfri plass i byen. Her ferdes demoniske sandormer på størrelse med dem vi finner i Dune, og du er helt avhengig av Ruin for å drepe disse. Vi fikk se en kombinasjon av ildgivning, riding og sverdbruk som var svært interessant og som toppet seg da War kuttet ormen fra hale til kjeft med en fantastisk manøver. Kontrastene er fantastiske: fantasikamper i miljøer du kan kjenne deg igjen i.

- Spillet er satt til det som kan synes som en virkelig verden, men det er langt fra realistisk. Vi vil gjerne at spillet skal ha et fantasypreg over seg, kommenterer Adams.

Nå er det nesten et år til spillet kommer ut, og Vigil Games kan fortsatt gjøre mange endringer før vi ser det endelige produktet i butikkene. Det vi testet virker likevel lovende allerede. Blandingen mellom action, eventyr, gåteløsning og rollespillelementer kan gi et veldig bra sluttprodukt.

«Darksiders: Wrath of War» kommer til Xbox 360 og PlayStation 3 og ventes å være i salg i løpet av første kvartal 2009.

Dette er en forkortet versjon av sniktitten på Gamer.no.

• Se bilder fra spillet!