Eter og galle

Framtida er her. Som Nina Hagen proklamerte på 70-tallet: The future is now .

I går hadde NRK premiere på Metro - en programerklært musikk-kanal for bymennesker i sin beste alder.

Metro skal stanse lytterlekkasjen fra NRK til P4 og nærradioene, og - ikke minst - omstille publikum til framtidige radiovaner (du kan like godt legge begrepet nisjekanal til vokabularet med det samme).

P4-Metro

Men å posisjonere seg i markedet betyr ikke nødvendigvis å kopiere de mest kommersielle aktørene. Moderkanalens friske visjoner for framtidas digitale univers, står i grell kontrast til den uoriginale sludringen som innledet radioframtida i går. Hvorfor skal NRK lage P4? Det klarer P4 utmerket godt selv.

Nisjeradioens framtid ligger nettopp i at de ulike tilbudene skiller seg fra hverandre. Vi har Radio1, vi har P4. Det vi derimot mangler er en intelligent musikk-kanal som er mer opptatt av kvalitet enn promo og platesalg, og som tåler at fanklubben til Whitney Houston melder pass. Gi meg en radiokanal som er garantert Celine Dion-fri. En musikk-kanal som spiller klassiske pop- og rockperler uten å drukne i sviskekompotten. Som har kvittet seg med apropos-stikk og andre barnesykdommer fra den gang nærradioene tok sine første famlende skritt. Gi meg en klar, urban profil - hvilket innebærer at programlederne har noe å melde. Annet enn eierens kake.

Skivebom

Metros uttalte mål er å nå byfolk fra 25 til 45 generelt. Kvinner i samme aldersgruppe spesielt. Alle skal favne om oss, men det er ytterst sjelden vi lar oss kollektivt imponere. Blant annet fordi kjønn ikke lenger nødvendigvis er den avgjørende faktor for hva slags målgruppe vi sorterer innunder. Men det tilhører en annen debatt.

Noen fellestrekk har likevel den urbane avdelingen av det svake kjønn:

Vi har stort sett fått med oss et og annet fra skolebenken, vi er relativt oppdaterte og bevisste. Vi liker å bli overrasket. Misliker å bli undervurdert. Det forundrer meg derfor meget at NRK, som har fostret ledestjerner som Else Michelet, Anne Grosvold og Anne-Kat. Hærland, og som har både «Mamarazzi» og «Holger Nielsens Metode» på sendeskjemaet, tror at vi faller for veimeldinger og Paul Anka - for å sette Metro fullstendig på spissen. Det er noe som ikke stemmer her. Spriket mellom den progressive programformuleringen og det faktiske produktet er alarmerende.

- Dermed er NRK Metro åpnet. Måtte den få et så kort liv som mulig, spøkte Einar Førde da champagnebruskorken spratt i studio i går morges.

Måtte Metro skjerpe seg, sier vi.