Etnisk eventyr

Vi er i Manchester i 1971, der pakistanskfødte George bor med sin engelske kone og driver fish and chips-kiosk.

I bakgrunnen har vi en indisk-pakistansk krig og en rasistisk Enoch Powell, i forgrunnen en varm komedie om ære og tvangsgifte, generasjonskonflikter og etnisk strid. Og alt blir i familien. Puri spiller den autoritære pakistanske fami- liefaderen, som vil alt godt for sin familie, men ender opp med å gjøre alt helt galt. Han har funnet seg en engelsk kone, spilt i en utrolig sterk rolleprestasjon av Linda Bassett, og hans spøkefulle trussel er til enhver tid at han kan hente over sin førstekone fra Pakistan.

Personlig ære

Sammen har de fått en gruppe barn som kan gi enhver god pakistansk far nok problemer med både izzat og sharam - familieæren og den personlige ære.

En kunststudent med stor interesse for detaljerte aktstudier som sier han studerer til ingeniør for å unngå familiekonflikter, en Don Juan med hemmelige nattklubbesøk, en fotballinteressert guttejente av en datter, en religiøs og fortvilet god sønn, og en eldste sønn med gode grunner til å rømme fra sitt eget arrangerte ekteskap. Hvilket han gjør, hvorpå faren erklærer ham død.

Tapet av ære er ikke til å bære. Så går han snart i gang med å arrangere dobbeltekteskap for sine neste to sønner.

Familieære

Dette er så absolutt en film som går inn i debatten om familieære, arrangerte giftermål og tvangsgifte - men giftermålene er her sett fra guttenes synspunkt. Det blir ikke mye lystigere enn for jentene, for aldri har vel noen sett styggere bruder.

Sidehistorien om minstegutten, en einstøing som til og med sover med parkasen på, og hans seine omskjæring, blir som så mye i denne filmen fint balansert mellom bokstavelig blodig alvor og ren komedie.

Temaet er alvorlig, dramatikken er ekte, men humoren er også stor. Vi ler mens vi ser tragedien komme.

Opprinnelig var denne filmen et vellykket teaterstykke, og teaterkonvensjonene kan fortsatt ses innimellom realismen. Temaene er såpass alvorlige at veldreidheten nesten kan kjennes ubehagelig, men sterke rolleprestasjoner og god filming gjør dette til vellykket film.

Og Linda Bassetts rolleprestasjon som mor klemt mellom familie og ektemann fortjener minst én pris.