EN KREATIV MANN: Arild Bulis praksis med å telle billetter vekker undring hos konkurrentene. FOTO: SCANPIX
EN KREATIV MANN: Arild Bulis praksis med å telle billetter vekker undring hos konkurrentene. FOTO: SCANPIXVis mer

Ett ukespass på Quart = 10 billetter

Teller kreativt.

||| (Dagbladet.no): Quart har oppgitt at de har solgt godt med festivalpass, og mandag kunne VG melde at festivalen hadde solgt 5000 billetter - på én dag.

Men tellesystemet til festivalen i Kristiansand er noe kreativt, skriver P4.

Om én person har kjøpt ukespass for å få med seg alle de ulike delene av Quart - Live, Beach og Club - har Quart telt dette som 10 billetter. Én for hver dag, og mer for de ulike delene av festivalen.

- Det høres jo åpenbart ut som Quartfestivalen har et behov for å få et større tall ut i avisene enn hva som kanskje er reelt da. En kan i beste fall kalle det for kreativ billettelling. Jeg har ikke vært borti den typen billettellling, sier redaktør for bransjemagasinet Farojournalen, Asbjørn Slettemark til P4.

Overfor P4 forteller Buli at de har solgt drøyt 50 000 billetter, og avviser at de manipulerer tallene.

- Nei, vi vil jo ikke gjøre det. Men vi har et bredere sortiment og mulighet for musikkinteresserte, så dette er egentlig bare et bedre tilbud. Så splitter vi prisene litt. Du betaler for det du får. Vil du ha hele pakken, så får du en rabattert greie, sier Buli.

Han forklarer tallene på følgende måte:

- Du har ukespass på Beach, som kun gjelder der. Det koster 900 kroner. Det gjelder da fem dager kun Beach. Og da er det fem billetter. Hvis vi har et Live-pass/ukespass, så har de fått med på kjøpet dette Beach-passet. Så det vil telle som ti. Men det er maks. Så har du et Klubb-pass. Det får du ikke med deg i noen av de andre pakkene.

Flere av de andre festivalene gir uttrykk for at de mener systemet til Quart er kreativt, men til NRK sier styreleder Kjersti Vikør i Norsk Rockforbund at det ikke finnes noen fast praksis for hvordan man teller billetter.