STERKT: Japanske Yayoi Kusama poserer for et bilde inne i en hennes kjente installasjoner med speil, kunstverket «The Souls of Millions of Light Years Away» i New York i 2013. Foto: Reuters / NTB scanpix
STERKT: Japanske Yayoi Kusama poserer for et bilde inne i en hennes kjente installasjoner med speil, kunstverket «The Souls of Millions of Light Years Away» i New York i 2013. Foto: Reuters / NTB scanpixVis mer

Yayoi Kusama

Etter førti år på psykiatrisk sykehus, er den japanske kunstneren blitt en Instagram-hit

Den japanske kunstneren Yayoi Kusama (89) drar millioner av mennesker til utstillingene sine, men fortsatt bor hun på psykiatrisk sykehus.

Hun var bare et barn da hun begynte å få hallusinasjoner.

Japanske Yayoi Kusama satt med skisseblokka si blant plantene i familiens gartneri da fiolene plutselig begynte å snakke til henne. En gang, da hun var sammen med bestefaren sin, hørte hun et gresskar som snakket.

Nå, åtti år seinere, selger Kusama gresskar-skulpturer til 500 000 dollar, nesten fem millioner kroner, ifølge The Guardian.

De siste fem åra har mer enn fem millioner mennesker stått i kø for å få med seg de spektakulære installasjonene til Kusama på utstillinger over hele verden, mye på grunn av sosiale medier.

Instagram-hit

Hennes fargerike kunst med speil og sterke mønstre er nemlig særdeles Instagram-vennlig. Under emneknaggene #Yayoikusama på Instagram eller #InfiniteKusama på Twitter tar publikum bilder av seg selv i rommene med installasjonene hennes.

De siste åra har Kusama hatt utstillinger i USA, Europa, Mexico City, Rio, Seoul og Taiwan, og åpnet et eget fem etasjes galleri i Tokyo. Under en utstilling i Washington i år, skal publikum ha stått i kø i mer enn to timer for å oppleve 30 sekunder i Kusamas installasjoner.

I 2016 hadde hun en utstillingHenie Onstad Kunstsenter i Bærum.

Men det mange ikke kjenner til, er kunstnerens dramatiske liv. Kusama bor nemlig på en psykiatrisk institusjon i Japan, og har bodd der de siste førti åra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Livet hennes dokumenteres nå i en ny film, «Kusama: Infinity» av regissør Heather Lenz.

Hallusinerte

Spol tilbake til Japan, på 1930-tallet: Kusama vokste opp i en velstående, men ulykkelig familie. Faren skal ha vært notorisk utro, og moren skal ha sendt ut Kusama for å spionere på faren når han var med elskerinnene sine. Men da barnet fortalte hva hun hadde sett til moren, skal moren ha blitt rasende på datteren sin.

Alt Kusama ville, var å tegne og male. Men moren skal ha prøvd å stoppe henne ved å rive lerretet ut av hendene hennes, og å insistere på at Kusama brukte tiden sin på å studere etikette, slik at hun kunne gå inn i et arrangert ekteskap.

LEKER: En jente leker inne i en av installasjonene til Kusama på en utstilling i Hanoi i Vietnam, i 2013. Foto: Reuters / NTB scanpix
LEKER: En jente leker inne i en av installasjonene til Kusama på en utstilling i Hanoi i Vietnam, i 2013. Foto: Reuters / NTB scanpix Vis mer

For Kusama var tegningen en måte å forstå og leve med hallusinasjonene sine. Hun kunne oppleve at blomster fra en duk draperte seg rundt henne og jaget henne opp trappa hjemme, eller hun kunne se plutselige lys på himmelen.

- Når noe slikt skjedde, løp jeg hjem og tegnet det jeg hadde sett. Å tegne det, lettet sjokket og frykten fra disse episodene, fortalte hun i selvbiografien sin.

Levde av fiskehoder

Som 13-åring måtte hun arbeide i fabrikk for å lage fallskjermstoff etter angrepet på Pearl Harbor, og krigen hadde trolig en innvirkning på kunsten hennes.

27 år gammel reiste hun til USA for å leve som kunstner, først i Seattle, så i New York.

For å overleve, skal hun ha funnet fiskehoder i søpla hos fiskehandlerne, og kokte suppe på det.

Men snart gjorde hun seg kjent innenfor popkunst. Der var hun en outsider, fordi hun var kvinne og japansk. Selv hevder hun at kjente mannlige kunstnere kopierte aspekter av kunsten hennes.

Blant annet skal kunstikonet Andy Warhol ha kopiert hennes tapeter med gjentatte mønstre, mens svenske Claes Oldenburg skal ha plagiert hennes polstrede møbler, ifølge Kusama.

På 60-tallet organiserte hun store, kunstneriske protestaksjoner mot Vietnamkrigen, blant annet i Central Park, og ofte involverte de nakenhet.

Komplisert seksualitet

I arbeidet sitt laget hun blant annet polstrede, falliske objekter. Selv skal hun ha hatt et komplisert forhold til seksualitet.

BIDRAR: Besøkende til utstilling fester runde klistremerker i en utstilling i Tyskland i 2012. Foto: AFP / NTB scanpix
BIDRAR: Besøkende til utstilling fester runde klistremerker i en utstilling i Tyskland i 2012. Foto: AFP / NTB scanpix Vis mer

- Jeg begynte å lage peniser for å helbrede mine følelser av avsky når det gjelder sex. (...) Jeg ble lært at sex var skittent, skamfullt og noe som skulle skjules. Det ble enda mer komplisert med alt snakket om «fine familier» og «arrangerte ekteskap», og alt som gikk mot romantisk kjærlighet, har Kusama uttalt, ifølge The Guardian.

Men etter hvert begynte kunstneren å slite stadig mer med sine angstanfall og hallusinasjoner. Hun flyttet tilbake til Japan, og i 1977 la hun seg inn på et psykiatrisk sykehus.

Der har hun bodd siden den gang.

Reddet livet

I dag er hun blitt 89 år, og er en produktiv kunstner. Å være på det psykiatriske sykehuset gjør at Kusama får ro til å lage kunsten sin, sier hun.

- Det har gjort det mulig for meg å lage kunst hver dag, og dette har reddet livet mitt, sier hun på e-post til The Guardian.

Også regissøren Heather Lenz mener det har vært et klokt valg.

- Hun ville bruke tiden sin på å lage kunst, og her er hun i en situasjon der hun ikke trenger å bekymre seg for å vaske lakenene sine, eller vaske badet, eller lage mat. Det er ikke ille. Hvis du se på kunsthistorien, er det mange suksessrike menn som har hatt koner eller tjenere som har gjort det for dem, sier Lenz.