Etterlyser ny dramatikk

- Anne Marit Jacobsen har dessverre rett, sier Riksteatrets sjef Bente Erichsen. Nationaltheatrets sjef Eirik Stubø etterlyser ny dramatikk med varierte kvinneroller.

I Magasinet i går fortalte skuespilleren Anne Marit Jacobsen at hun ikke har fått de klassiske rollene fordi hun har vært for tjukk, og flere skuespillere bekreftet problemet.

Kvinnene skal være unge, slanke og rynkefrie, til og med som fru Alving. Unge piker og middelaldrende menn preger rollelistene, mens godt voksne kvinner holder liv i teatrene - nå sist gjennom et nytt comeback for Anne Marit Jacobsen som Lilli Valentin på Nationaltheatret.

- Jo, det er nok slik at utseendet avgjør. Men ikke overalt, sier Bente Erichsen.

- Det er ikke slik med kvinnelige teatersjefer. Vel er det langt flere roller for menn enn for kvinner i dramatikken, men er man problemet bevisst, kan man velge et annerledes repertoar.

Sjøl har hun valgt et repertoar med mange gode kvinneroller og skuespillere som kan gjøre en troverdig tolkning av kvinnerollene.

Valgt annerledes

- Mine holdninger har gjort utslag i repertoaret. Vi har i mye større grad kvinner i fokus enn det som er vanlig ved teatrene. Vi har blant annet vist «Fru Inger til Østråt», «Medmenneske» og «Den fjerde nattevakt» og til høsten «Kranes konditori». Vi er nok ikke så opptatt av utseendet som våre mannlige kolleger. Er man i utgangspunktet opptatt av kvinner og dramatikk for og med kvinner, så vil man tenke og handle annerledes, sier Erichsen.

Hun stiller seg også bak kritikken som rettes mot Teaterhøgskolen fordi «kullene ser ut som modeller i Vogue».

- De som kommer inn er veldig like typemessig, og der bør juryen ta utfordringen. Det er ekstremt viktig å kunne skape karakterer. Blir alle for like, kan det bli vanskelig. I framtida får vi også behov for fysiske karakterer.

- Men hva skal til?

- Dette ligger i tida. Nå råder skjønnhetsidealet. Man skal ha mye penger, flott utseende og overflatisk underholdning. Nå ser vi en søken mot ordet og innholdet , og parallelt med det tror jeg det kommer et ønske om karakterer og virkelige mennesker. Vi merker tydelig at det vi gjør interesserer, sier Erichsen.

Skriv nytt!

- Jeg tror ikke utseendet avgjør. Mange av teaterrollene er unge kvinner. Det er færre roller for de som er kommet litt opp i åra. Jeg nekter å tro at det skyldes utseendet, sier Vidar Sandem, sjef ved Det Norske Teatret i Oslo.

- Det er helt sikkert noe i kritikken. Men teatret speiler en vedvarende tendens i samfunnet for øvrig, der kvinner skal være unge, vakre og tynne. Teatret er et mer nådeløst sted for kvinner enn for menn, vedgår Eirik Stubø, Nationaltheatrets teatersjef.

- Det fins mange flere roller for menn, og kjønnsrollemønsteret er tradisjonelt. Mange dramatikere er middelaldrende menn. De skriver om seg selv, med yngre kvinner. Da blir det tøffere for kvinner å klore seg fast. En førsteelsker holder langt opp i åra, for kvinner går toget fortere. Det trengs mer dramatisk litteratur med flere og mer varierte kvinneroller. Det er ikke så mye jeg får gjort på kort sikt, men jeg oppfordrer dramatikerne til å skrive ny dramatikk med et moderne kjønnsrollemønster, sier Stubø.