Etterlyst: Toppdirigenter

- Det blir knallhardt for Oslo-Filharmonien å finne en god etterfølger for Mariss Jansons. «Hele» verden er på jakt etter gode sjefdirigenter.

Dette sier Esa-Pekka Salonen, som selv kunne vært en god kandidat til toppjobben i Oslo. Men han sier nei takk.

Mariss Jansons er tilbake i Oslo denne uka for å lede sine siste konserter som sjefdirigent for orkestret han har tilhørt i 21 år. Nå skal markedet støvsuges for gode sjefsemner. Det blir ikke lett. Selv om Oslo-Filharmonien er ledende blant norske orkestre, vil de også finne representanter for Den Norske Opera, Trondheim Symfoniorkester og Stavanger Symfoniorkester på markedsarenaen. I tillegg til fire skandinaviske orkestre.

Flere har ment at Los Angeles Philharmonics leder gjennom åtte år er den rette mannen for Oslo. Esa-Pekka Salonen tilhører en liten, eksklusiv gruppe på 10- 15 mennesker i musikkbransjen man virkelig kan kalle stjernedirigenter, og han ville være et varp for Oslo-Filharmonien.

Blir i USA

- Det er et vanskelig spørsmål, sier Esa-Pekka Salonen på telefon fra Los Angeles når vi spør han om han kunne være interessert i å overta i Oslo.

- Men situasjonen her i LA er veldig interessant. Blant annet får vi nytt konserthus i 2003. Det veier også tungt at min familie nå er etablert og trives her. Jeg har kontrakt til 2002, men har fått et nytt tilbud som jeg skal tenke på fram til juni, sier Salonen og lar det skinne ganske klart gjennom at han tar nye år i USA.

Salonen gjør seg noen tanker om hva Oslo-Filharmonien nå bør gjøre.

- Det er ikke bra om orkestret blir gående lenge uten sjefdirigent. Samtidig vet jeg jo at disiplinen og samholdet som har oppstått under Mariss Jansons ikke forsvinner på noen dager. Idealet er som med Mariss, at dirigenten vokser opp med orkestret. Men det kan Oslo-Filharmonien umulig gjøre nå. De er etablert på høyt internasjonalt nivå, og det vil være en stor risiko å satse på en ukjent, sier Salonen.

Esa-Pekka Salonen

  • Født 1958 i Helsinki.
  • Var 1. gjestedirigent ved Oslo-Filharmonien på 80-tallet.
  • Etablert som en av verdens fremste dirigenter gjennom åtte år med Los Angeles Philharmonic. Gjester jevnlig Berlin-filharmonikerne, Concertgebouw i Amsterdam og Philharmonia Orchestra i London.
  • Er også aktiv komponist og har i år sabbatår for å skrive ny musikk.

Mange på let

Og for Oslo-Filharmonien kan det bli en tøff utfordring. De ettertraktede og profilerte dirigentene koster mye penger. Gjerne flere hundre tusen kroner i uka. En vanlig sjefdirigent-kontrakt er på 10- 15 uker i året.

Et problem til: akkurat nå er gode dirigenter ønsket av dusinvis av orkestre verden over.

- Det er et generasjonsskifte på gang i dirigentstanden. Nå er det stor etterspørsel etter oss i alderen 40- 55 år. Flere gode orkestre her i USA på jakt etter nye sjefer. Gode dirigenter har virkelig fine muligheter nå. Selv har jeg fått mange spennende tilbud de siste åra, sier Salonen.

Den Norske Opera har i over to år forsøkt å få en sjefdirigent på plass, uten å lykkes.

Stavanger Symfoniorkester forsøker på sitt eget spesielle vis å få ny ledelse. De leter nå etter ikke mindre enn fire sjefdirigenter som vil være tilknyttet orkestret i tre- fire uker hver.

- Og da er det vel slik at den som blar opp mest penger vinner?

- Nei, jeg tror faktisk ikke det, sier Salonen.

- Heldigvis er det fortsatt slik at den kunstneriske kvaliteten betyr mest. Men både Oslo-Filharmonien og andre må være forberedt på at kandidatene stiller et helt sentralt spørsmål: Har bidragsyterne, altså staten, seriøse planer for orkestret? Hva vil bli mitt rammeverk? En dirigent vil vite om et valgresultat vil påvirke den kunstneriske utviklingen.

- Dette er ekstra viktig poeng i Skandinavia. For alle andre enn ikke-skandinaver er dette et veldig perifert område, og dermed i utgangspunktet mindre interessant, sier Salonen.

Pengene teller

Bergen Filharmoniske Orkester er det eneste større orkester i Norge som nå har en fast avtale med en sjefdirigent. Simone Young får rundt 100000 kroner hver uke hun er i Bergen. Orkesterdirektør Lorentz Reitan vil ikke kommentere tallet, men innrømmer at penger spiller en forholdsvis stor rolle når man søker etter sjefdirigenter.

- Det er jo slik markedet bare er. Uten et konkurransedyktig budsjett får man ikke de beste dirigentene. Men penger er selvfølgelig ikke utslagsgivende. Et godt orkester er også en bra gulrot, sier Lorentz Reitan.

sverre.gunnar.haga@dagbladet.no

KOMMER IKKE: Finske Esa-Pekka Salonen sier antakelig nei takk til Oslo-Filharmonien om han blir spurt.