EU bladde opp for tv-serie der EU er slemmingen

Bred europeisk støtte bak «Okkupert».

(Dagbladet): At tv-serien framstiller en virkelighet der EU ved hjelp av russiske militære muskler tvinger Norge til å endre kurs i energipolitikken, hindret ikke EU-programmet Creative Europe i å støtte «Okkupert».

Creative Europe, som ble opprettet i fjor og skal drysse 1,46 milliarder euro over forskjellige kulturtiltak i en sjuårsperiode, har som målsetning å «sikre, utvikle og fremme» europeisk mangfold og kulturarv, samt «styrke konkurransekraften til den kreative sektoren».

- Et spennende prosjekt EU-programmet er blant de mange internasjonale backerne til TV 2-serien, som totalt skal ha kostet 90 millioner kroner og er basert på en idé av Jo Nesbø.

- Jeg vil tro at Creative Europe så at dette var et spennende prosjekt som hadde mange tv-kanaler bak seg, sier produsent Gudny Hummelvoll i Yellow Bird Norge, som har produsert «Okkupert» for TV 2.

Andre som har bidratt med støtte, er Norsk filminstitutt, statskringkasterne i Sverige og Danmark, Nordisk film- og tv-fond, den finske kanalen MTV, det fransk-tyske tv-nettverket Arte, den franske salgsagenten Zodiak Rights, samt distributøren Lumière, som representerer Belgia, Nederland og Luxembourg.

- Det blir mer og mer vanlig å hente inn ressurser og støtte fra utlandet, men denne serien har muligens støtte fra litt flere enn de fleste. Når man produserer en tv-serie av dette omfanget må man hente inn midler for å finansiere produksjonen, sier Hummelvoll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Partnere - Det finnes ikke nok ressurser i Norge. Det som er fint ved at man samarbeider er at man får satt Norge på kartet som et tv-land. Det er gøy å være med på å utvide den nordiske drama-fortellingen, sier hun.

Ingen investorer skal ha trukket seg underveis, og etter at serien ble ferdig er visningsrettigheter også solgt til Storbritannia, Polen og Island - så langt.

- Vi synes det er gøy at Arte France for første gang er inne som co-produsenter på en norsk tv-serie. De har vært viktige finansielle partnere fra begynnelsen, men også gode innspillspartnere i utviklingen av prosjektet, sier hun.

- Fengslende Hun nekter ikke for at det kan ha vært en fordel å ha et internasjonalt forfatternavn som Nesbø koplet på.

- For å gjøre innsalget til tv-kanalene i første rekke var Jos navn viktig. Men det avgjørende var at han hadde et unikt og spennende konsept, sier produsenten, som sammen med medprodusent Marianne Gray og hovedforfatter Karianne Lund i forrige uke kunne motta den nyopprettede Creators Award på den tradisjonsrike filmfestivalen Manheim Heidelberg i Tyskland.

Der mente juryen at «Okkupert» er «den mest fengslende serien med tanke på historiefortelling og intensitet», og at den er «utrolig velskrevet og regissert».

I Norge har imidlertid anmeldelsene vært blanda. Både VG og Dagbladet ga serien en treer på terningen. Aftenposten og NRK P3 var litt mer positivt innstilt, men strakk seg ikke lenger enn til firere.