Europa er lei spillreklamen

Den norske debatten har så langt handlet om at kulturjobber forsvinner om reklameforbudet håndheves. Det er som å si at det er greit å bryte loven så lenge noen tjener penger på det.

Kulturminister Trine Skei Grande har hele frivilligheten i ryggen når hun tar grep mot spillreklame. Vi vet at reklame for spill, enten det er på tv, på telefon eller på nett, trigger spillavhengighet, skriver innsenderen. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
Kulturminister Trine Skei Grande har hele frivilligheten i ryggen når hun tar grep mot spillreklame. Vi vet at reklame for spill, enten det er på tv, på telefon eller på nett, trigger spillavhengighet, skriver innsenderen. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer
Meninger

Det er ikke bare nordmenn som overlesses av reklame for nettspill, kasino og forbrukslån. Hele Europa fylles til randen av slik reklame. Mange land er lei av reklameflommen og vil sette en stopper for denne forsøplingen av det offentlige rom.

Kulturminister Trine Skei Grande har fulgt opp trenden. Reklame for utenlandske spillselskaper skal stoppes. Medietilsynet skal sørge for at de som bryter loven får sanksjoner. Fram til nå har det vært uklart om Norge kan gjøre dette innen EØS-lovverket. At store EU-land som Tyskland, Italia og Spania går foran, viser at det fritt fram for innstramming.

Skei Grande har hele frivilligheten i ryggen når hun tar dette grepet. Vi vet at reklame for spill, enten det er på tv, på telefon eller på nett, trigger spillavhengighet. Svenske myndigheter anslår at 69 prosent av inntektene fra nettkasino kommer fra spillavhengige. Det er svimlende summer. Spillselskapene skor seg på syke mennesker.

Om spillavhengige ikke blir syke av spillet, så blir de syke av konsekvensene. Altfor mange vurderer å ta sitt eget liv.. Altfor mange mister arbeidsevne, forsørgerevne og personlige relasjoner. Den norske debatten har så langt handlet om at kulturjobber forsvinner om reklameforbudet faktisk håndheves. Det er som å si at det er greit å bryte loven så lenge noen tjener penger på det.

Dessuten: Spillselskapene reklamerer for opp mot 500 millioner kroner på norske tv-kanaler. Det gjør de fordi det er store penger å tjene på det norske markedet. I Sverige brukte spillselskapene 7-8 milliarder svenske kroner på markedsføring i 2018. Ønsker vi virkelig dette reklametrykket i Norge?

Markedsføringen har løpt ytterligere løpsk etter at Sverige åpnet markedet i januar. Löfven-regjeringen har derfor bedt om en utredning av om Sverige skal ha like strenge reklameregler som for alkohol. Denne utredningen bør norske myndigheter følge nøye med på.

Norske myndigheter bør også følge med på utviklingen i Finland, som har strammet inn på reglene de siste årene og har en modell som ligner den norske. Når flere europeiske land nå tar grep for å begrense den internasjonale spillindustrien, så bør Norge følge med i samme retning.

Politikerne må vise mot. Det enkleste valget er å forholde seg i ro og til slutt bli tvunget til å åpne markedet. Norge blir da som Sverige, med mange titalls forskjellige gamblingselskaper, og massiv spillreklame i alle kanaler og nettaviser. Vi mener norske politikere må våge å være annerledes. Sats på den norske modellen og steng ute den hyperkommersielle gamblingindustrien! For de spillavhengiges skyld.

La oss kalle en spade for en spade, for svenske tilstander ønsker vi oss ikke.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.