Europa i Cannes

En enslig finne må holde nordisk filmkultur i hevd, når den 55. Filmfestivalen i Cannes åpner med Woody Allen formodentlig tuslende opp den røde løperen på Croisetten 15. mai. Woody deltar utenfor konkurranse med «Hollywood Ending», mens Aki Kaurismäki altså er høyst konkurranseklar i selskap med 21 andre filmskapere med sin «The Man Without A Past». At verken «Jeg er Dina» eller andre skandinaver ble plukket ut til noe som helst på årets festival, er knapt overraskende - kanskje med et lite unntak for danske Thomas Vinterbergs «It's All About Love». Han fikk spesialpris for «Festen» (1998), og den slags folk har en tendens til å komme igjen. Den gang ei i år.

  • Til gjengjeld flere velkjente navn i det celebre selskap: Sosialrealisten Ken Loach har nærmest frikort og stiller i år med «Sweet Sixteen», hans landsmann Michael Winterbottom har deltatt tidligere og viser nå «24 Hour Party People» om musikklivet i Manchester fra 70- til 90-tallet, Mike Leigh er tilbake med «All Or Nothing» om et størknet ekteskap. Regissører som David Cronenberg, israelske Amos Gitai, russeren Alexander Sokurov og brødrene Luc og Jean-Pierre Dardenne fra Belgia er alle hjemmevante i Cannes. Ikke å forglemme den 93 år gamle portugiser Manoel de Oliveira, som ser ut til å bare kunne ta fram et kamera for å få utlevert deltakerbeviset.
  • Juryformann David Lynch fra USA stilles overfor et konkurranseprogram med klart europeisk preg. Fem franske produksjoner er klare, blant dem Roman Polanskis holocaustdrama «The Pianist». Polanski har ikke våget seg til festivalbyen på 25 år og stiller derfor forhåpentlig uthvilt. Gaspar Noé skapte oppstuss både i Cannes og her på berget for et par år siden med «Alene mot alt», et beskt innblikk i en sosial tapers samfunnshat. Nå kvesser Noé antakelig klørne med «Irreversible», mens landsmannen Olivier Assayas («Irma Vep») sannsynligvis angriper på andre, mykere måter med «Demonlover». Merk for øvrig et palestinsk bidrag i konkurransen.
  • I fjor sto amerikanerne sterkt på verdens mest prestisjetunge filmfestival, året før var det asiater. Denne gang stiller en sørkoreaner og en kineser opp i smokingene sine, mens USA flyr tre regissører over dammen. De er spennende nok. Paul Thomas Anderson må etter overflødighetshornet «Magnolia» (2000) regne med forventninger til sin nye «Punch Drunk Love». Michael Moore er kjent for sitt krasse oppgjør med General Motors i «Roger & Me» (1989) og tar nå for seg vold og våpen i «Bowling For Columbine». Alexander Paynes «About Schmidt» dreier seg om en manns innsyn i sitt eget liv. Og Payne stiller med Jack Nicholson. Fett nok.