UNGARN-PROTEST: Studenter demonsterer med plakater av Ungarns statsminister Viktor Orban maskert som både Hitler, Castro og Stalin. Foto: AFP / NTB Scanpix
UNGARN-PROTEST: Studenter demonsterer med plakater av Ungarns statsminister Viktor Orban maskert som både Hitler, Castro og Stalin. Foto: AFP / NTB ScanpixVis mer

Europa mister sin kunstneriske frihet bit for bit

En kulturell kontrarevolusjon er på gang både i Polen, Ungarn og Tyrkia.

Kommentar

I 1962 ble det laget en barnefilm i Polen med tittelen «De to som stjal månen». Hovedrollene ble spilt av de eneggede tvillingene Lech og Jaroslaw Kaczynski. Noen år seinere, etter 2005, klarte de to å stjele månen i praksis. De ble henholdsvis president og statsminister i Polen. Som forgrunnsfigurer for Lov- og rettferdighetspartiet sørget de for å temme Polens kunst- og kulturliv. Partiets mål er en «kulturell kontrarevolusjon».

I et Europa som holder idealene om demokratiske rettigheter, ytringsfrihet og kreativt mangfold høyt, er denne kontrarevolusjonen på galopperende frammarsj. Temaet ble behandlet under Oslo Freedom Forum denne uka, da Nasjonalmuseet hadde invitert tre framstående museumsledere fra Polen, Ungarn og Tyrkia til å beskrive status for kunstnerisk frihet i sine hjemland. Det er mer presist å si forhenværende museumsledere, ettersom noen av dem har mistet makt og posisjoner under de nåværende regimene.

Ungarske Barnabás Bencsik forteller om Viktor Orbans styre som gjennomfører en demontering av demokratiske institusjoner, presse, kringkasting og domsstoler bit for bit. EUs protester øker for hver dag; nå snakkes det åpent om å utløse «atomknappen», altså paragraf 7 som innebærer at Ungarn kan bli ekskludert fra EU. Orban og partiet Fidesz svarer med å tapetsere veier og gater med anti-EU-propaganda. «Stopp Brussel», skriker plakatene. Det lille opposisjonspartiet Momentum svarer «Men dere trenger pengene deres, ikke sant?» Hyppige demonstasjoner preges av «Stopp Orban»-plakater.

Tyrkiske Vasif Kortun beskriver situasjonen under Erdogan slik: «Ta Ungarn og mulitipliser det med tre, så har du Tyrkia.» Landet hadde en kulturell blomstringstid, særlig i Istanbul mellom 2003 og 2011, med utenlandske studenter, turister, EU-midler og vestlige moter. Tyrkia så godt ut og luktet godt, ifølge Kortun. Etter at Erdogans AK-parti fikk flertall og innledet grunnlovsendringene, forsvant de liberale uttrykkene gradvis. Kulturministeren trakk seg i 2013. Og kunstnerne? «Mange har reist, og mange vil reise, men vet ikke hvor. 70-tallets Sverige og 50-tallets Frankrike eksisterer ikke lenger.»

Polske Anda Rottenberg konstaterer at Kaczynski-tvillingenes ånd styrer landet, selv om den ene omkom i en flyulykke og den andre er uten formell posisjon i den polske regjeringen. Han er likevel «Polens sjef», og står i spissen for en bevegelse som mobiliserer konservative masser mot «pornografisk», «anti-religiøs» og «anti-polsk» kunst. Nå fylles gatene av ungdom som tror de må være patriotiske og bærer Polens hvite ørn på T-skjortene. «De fester og vet ikke at de mister sin frihet. Mine barnebarn vet det, fordi jeg har fortalt dem det,» sier Rottenberg.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.