TOGTILBUD: Vi trenger et raskere og enklere togtilbud mot Sverige, Danmark og kontinentet, menner Holger Schlaupits i Naturvernforbundet. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix
TOGTILBUD: Vi trenger et raskere og enklere togtilbud mot Sverige, Danmark og kontinentet, menner Holger Schlaupits i Naturvernforbundet. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix Vis mer

DEBATT

Europa-toget går nå

Norge må på banen for bedre tog til kontinentet.

Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Sverige og Danmark jobber for å få på plass en ny nattogforbindelse sørover, og det er viktig at Norge følger opp.

Holger Schlaupitz
Holger Schlaupitz Vis mer

Vi trenger et raskere og enklere togtilbud mot Sverige, Danmark og kontinentet, med blant annet ekspresstog Oslo–København og nattog fra Malmö til kontinentet.

Det vil være en god start for å stimulere mer bærekraftig transport og turisme når reiseomfanget igjen øker etter coronapandemien og vi samtidig må kutte våre klimagassutslipp raskt og mye.

Hadde det ikke vært for unntakstilstanden, ville det gått fire tog hver retning på vanlige ukedager mellom Oslo og Göteborg.

Skal du lenger sør, til København eller kontinentet, må du bytte tog opptil flere ganger – og antall forbindelser er enda færre. Kompliserte billettsystemer for reiser forbi København bidrar ytterligere til å gjøre toget lite attraktivt.

Interessen for å ta toget til utlandet har likevel økt betydelig. Facebook-gruppa Togferie gir en pekepinn på det, med et medlemstall som nå har passert 37 000.

Før gikk det ekspresstog mellom Oslo og København, uten togbytte. Dette kan gjenopprettes, med kortere reisetider enn før på grunn av bedre bane gjennom Sverige.

Det svenske togselskapet SJ er interessert i å kjøre et slikt tilbud. Forutsetningen er at selskapet får tildelt attraktive rutetider, og at avgangene ikke stanses av banearbeid og buss for tog i sommerferien, når etterspørselen er størst.

Også norske Vy er på offensiven etter å ha vunnet flere anbud. Kanskje andre togselskap også vil bidra til å knytte Norge bedre til Danmark og kontinentet?

Ekspresstog til København vil ikke bare forbinde Norge med viktige og interessante byer som Göteborg, Malmö og København. Det blir også en god forbindelse videre til kontinentet – og et tog for dem som reiser motsatt retning også, som miljøbevisste tyskere og andre europeere som vil på norgesferie.

Å reise med tog fra Norden til kontinentet er blitt vanskeligere etter at det faste og daglige nattoget fra København med vogner til steder som Amsterdam, Zürich, Praha og Warszawa forsvant fra ruteplanen høsten 2014.

Etter det har økt klimafokus skapt en ny interesse for nattog. Både svenskene og danskene myndigheter har fått gjennomført utredninger og skissert nye muligheter for nattog sørover.

SKUFFENDE: TV-fotograf Truls Ørmen Elingsen fikk seg litt av et sjokk, da han var på jobbrelatert reise med SAS. Reporter: Christian Wehus. Video: Truls Ørmen Elingsen Vis mer

Svenskene har til og med satt av penger for å komme i gang. De ser for seg at første skritt bør være nattog mellom Malmö og Brussel via Danmark. Det vil bringe Norden nærmere EUs administrative sentrum og gi raske togforbindelser videre til blant annet Amsterdam, Paris og London.

Norske myndigheter bør støtte opp om dette. Det viktigste bidraget vil være å reetablere ekspresstogtilbudet mellom Oslo og Göteborg, Malmö og København.

En ettermiddagsekspress fra Oslo vil gi en direkte overgang til det planlagte nattoget fra Malmö sørover til kontinentet. Og en morgenekspress i motsatt retning vil bringe passasjerene fra nattoget videre nordover.

Et slikt togtilbud mellom Oslo og København vil styrke grunnlaget for nattog mellom Malmö og kontinentet og øke sjansen for at det faktisk blir en realitet. Og ikke minst: Det kobler Norge på et togtilbud som gjør det lettere å reise klimavennlig for både nordmenn og utenlandske turister.

Dessverre har det politiske flertallet inntatt en ganske lunken holdning i denne saken.

Jernbanedirektoratet har på eget initiativ satt i gang en utredning for å se på muligheter til å bedre togtilbudet til utlandet. Det er prisverdig.

Kanskje den vil bidra til at politikerne kommer på banen, slik vi ser i Sverige og Danmark? Eller skal vi bli stående igjen på perrongen med lua i handa?

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer