Eurovision-sjefen:
- Unge artister «angripes»

- Får tilsendt mye ubehagelig fra boikottaktivister, sier Jon Ola Sand.

KLAR TIL DYST: Sjef for Eurovision, Jon Olav Sand arrangerer musikkfest i Israel. - Vi har vært i utfordrende områder før, sier han til Dagbladet. Dette bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: NTB Scanpix
KLAR TIL DYST: Sjef for Eurovision, Jon Olav Sand arrangerer musikkfest i Israel. - Vi har vært i utfordrende områder før, sier han til Dagbladet. Dette bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: NTB ScanpixVis mer

TEL AVIV (Dagbladet): Eurovisions toppsjef, nordmannen Jon Ola Sand, har hatt vanskelige uker i oppløpet, preget av både utfordringer til det enorme arrangementet han har ansvaret for, og en fatal ulykke knyttet til riggingen av den enorme tv-produksjonen i vertsbyen Tel Aviv i Israel.

Tidligere denne uka tok han en prat med Dagbladet, og Sand er fortvilet over det som har skjedd.

DØDE: Yrkessjåfør Poldi Schwartz. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
DØDE: Yrkessjåfør Poldi Schwartz. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Mandag ble den 66 år gamle yrkessjåføren Poldi Schwartz fraktet til sykehus. Han døde natt til onsdag. Dagbladet møtte de pårørende i familien Schwartz dagen etter. De ønsker svar.

- Teknisk utstyr ble lastet ut av et kjøretøy. Han skulle flytte en såkalt dolly. Da han var i ferd med å laste den av, begynte den å rulle. Den datt over ham og han omkom. Det er dypt tragisk og en forferdelig sak. Hendelsen preger alle som jobber her. Jeg må få legge til at vi har streng fokus på HMS og sikkerhet, sier han til Dagbladet.

Live-published photos and videos via Shootitlive

- En trygg by

- Hva er utfordringene med å arrangere i Israel, kontra andre land?

- Vi har ekstra fokus på den regionale situasjonen. Sikkerhet prioriteres hvert år og har ikke vært så utfordrende, annet enn at vi har måttet tåle mediefokuset. Angrepene ved grensen var alvorlige, men vi ble konstant oppdatert av sikkerhetsmyndighetene. Vi endret ingenting og har følt oss ivaretatt. Tel Aviv er en veldig trygg by å være i, men det er alltid utfordrende å ta Eurovision til et nytt territorium.

Israel har nylig fått på plass både en ny kringkaster, KAN, og en ny medielov, forteller Sand, noe som betyr at rutinene ikke har sittet like godt hos produksjonsleddet som hos andre etablerte kringkastere.

- I tillegg er medieloven bare to år gammel. Det er masse tv-talent her, men vi har hatt en del utfordringer knyttet til dette. Israels nye kringkaster har ikke en egen produksjonsarm, slik eksempelvis NRK har.

- Når 180 mill.

I kveld skal det reisende musikalske sirkuset avgjøres og en vinner kåres. Sand forventer at finalen i Eurovision 2019 kan nå langt over 150 millioner seere.

- Antallet spørs alltid på finalekandidatene, men i fjor nådde vi 186 millioner. Vi vil nok ligge på det samme i år. 41 forskjellige land deltar, sier Sand.

RITUALE: Like før KEiiNO står på scenen under årets semifinale av Eurovision forbereder de seg med sitt faste rituale. Video: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Hvorfor skal folk se finalen i år, mener du?

- Dette er en årlig fest. Hele Europa samles om noe som er positivt og fint. Det blir fargerike og glade artister og alle får samme type oppmerksomhet, de samme støtteapparatene og mulighetene. Vi greier å greie å skape en plattform for alle som ønsker å delta.

- Hvordan er det å være Eurovision-sjef parallelt med boikottkampanjen som har samlet 130 000 underskrifter?

- Det har ikke vært så forstyrrende. Det er mange organisasjoner og grupper med sterke meninger. Det er slik det skal være, at man har frihet til å sette i gang slike kampanjer. Selv er jeg uenig i boikotten, men alle har en rett til å mene at det ikke skal holdes her.

- Unge artister «angripes»

Sand forteller at mange av artistene «angripes» av aktivister på sosiale medier.

- Det synes jeg er leit. Unge folk har fått tilsendt mye ubehagelige ting. Av folk som krever at de boikotter og ikke stiller i Tel Aviv. Samtidig er det bra at journalister kan bruke anledningen til å sette søkelys på det som skjer i regionen.

- Burde ikke Eurovision, som fronter verdier som mangfold og inkludering, bruke plattformen til å bevisstgjøre folk på det som foregår i Israel?

- Dette er slik vi har valgt å gjøre det med Eurovision. Vi vil ikke gjøre det til et reisende event som skal ha fokus på en sak, vanskelige forhold eller kritisere. Vi har valgt å fokusere på å ha en fredelig sameksistens. Alle våre kringkastere er opptatt av det og vi er enige i det. Så får journalister og organisasjoner gjøre sin jobb.

- Ikke bismak

- Har årets konkurranse en bismak med tanke på hva som skjer i de okkuperte områdene, bare en kjøretur unna?

- Jeg mener at det ikke er det, men det er sikkert mange som mener det. Det er positivt å holde konkurransen her, og det er landet som vinner som arrangerer. Vi har vært i utfordrende områder før, og nå er i vi Israel.

Kom videre

Det er KEiiNO, bestående av Fred Buljo, Alexandra Rotan og Tom Hugo, som representerer Norge i årets Eurovision.

Torsdag kom svaret alle ventet på. Norge imponerte og ble garantert finaleplass. De andre landene som gikk videre var Nord-Makedonia, Nederland, Albania, Sverige, Russland, Aserbajdsjan, Danmark, Sveits og Malta.

I tillegg er Hellas, Hviterussland, Serbia, Kypros, Estland, Tsjekkia, Australia, Island, San Marino og Slovenia videre til finalen. Der skal 26 land delta. Seks land er direktekvalifisert: Vertslandet Israel og «de fem store», Frankrike, Italia, Spania, Storbritannia og Tyskland.