Eva tror på Gullfisk til seg selv

«Gullfisken» braker løs på lørdag - hvem er din reklamefavoritt?

(Dagbladet.no) Try reklamebyrå har fått hele fire sølvfisker for fjoråret og er dermed tungt representert under kåringen av beste reklamefilm i «Gullfisken 2006». - Det har vel rett og slett med at vi lager mye reklamefilm, og er flinke på det vi gjør. Vi har vært heldige og vunnet fire sølvfisker, sier Eva Sannum, tekstforfatter i Try, til Dagbladet.no.

Reklamebyrået har «Turnaround», «Valper», «Maledress» og «Lørdagspizza» blant de 12 reklamefilmer som har stått ut det siste året og det er publikum som bestemmer hvem som skal få smykke seg med prisen. Det er 14. gang reklameprisen deles ut, og i 2002 stakk Try av med pris for reklamefilmen «Heia Tufte».

Mange gode

- Hvem tror du vinner i år?

- Jeg er litt usikker, det er litt åpent i år, og det vanskelig å si fordi det i år er en del gode filmer som representerer ulike stiler. Det er mange som har en sjanse, men det er flere som har antydet at Grandiosas «Lørdagspizza» fanger bredt. Det er jo fleste voksne og kanskje yngre ungdom som er hjemme en lørdagskveld og det er disse som stemmer frem sin favoritt, sier Sannum.

- Er dette en viktig kåring?

- Det spesielle med denne kåringen er at den gjenspeiler hva seerne liker, og det er jo tross alt det som er viktig. Sånn sett har «Gullfisken» mer temperatur, enn for eksempel «Gullblyanten», på det folk flest synes og det er viktig for byråene.

Sannum har ingen personlig favoritt i år, men hun røper at hun liker reklamefilmen «Maledress» som er laget for Jotun.

Skravlekjerring og pizza

TROR PÅ PIZZA: Eva Sannum i Try reklamebyrå som har hele fire nominasjoner til Gullfisken på lørdag. Eva tror Grandiosa lørdagspizza er en sterk kandidat. Foto: SCANPIX
TROR PÅ PIZZA: Eva Sannum i Try reklamebyrå som har hele fire nominasjoner til Gullfisken på lørdag. Eva tror Grandiosa lørdagspizza er en sterk kandidat. Foto: SCANPIX Vis mer

Ansvarlig redaktør i Kampanje, Hans Hjellemo, mener listen på de tolv nominerte tyder på stor kreativitet.

- Jeg synes Gullfisken begynner å bli en viktig prisutdeling, og jeg har vært kritisk til alle disse prisene, reklamebransjen er verdensmestere i å feire seg selv. TV-reklame er ikke lenger så virksom som før fordi internett og nye medieplattformer overtar. Tv-reklame er under press og derfor blir en slik kåring blir viktig for å kåre kreativt reklame arbeid, sier Hjellemo til Dagbladet.no.

- Det er klart at Grandiosa kommer til å gjøre det stort, de har nå to kioskveltere bak seg, og der kan man virkelig se hva reklamen har gjort med et middels kjedelig produkt. Den har klart å få til en stor appell, og det gjør den bra. Jeg tipper VG og «Skravlekjerringa» også vil gjøre det veldig sterkt. Det er musikken som er viktig i lørdagspizzaen og som har klart å forynge og gjort en happening rundt dette, men skravlekjerringa er en god rollefigur. VG har kjørt på det samme konseptet i mange år, og har stort sett funnet gode rollefigurer med et redaksjonelt poeng i reklamen. Reklameslaget vil nok stå mellom de to filmene, sier han.

Hjellemo synes det er interessant det Hjemmet Mortensen har klart å skape med Kamille-filmen.

- Kamille-reklamene har elegant humor som er banebrytende blant de tradisjonelt kjedelige reklamene som er laget for blad- og magasinbransjen. Noe annet som er verdt å merke seg er reklamefilmen «Valpen» laget for Blindeforbundet. Den type interesseorganisasjoner har stort sett sjelden klart å få frem kreativ god reklame og få mottakeren til å handle i favør av forbundet.

GULLFISKEN: 12 reklamefilmer kjemper om Gullfisken førstkommende lørdag.