RÅTT: Eva Weel Skram legger hele seg i Admiral Ps «Snakke litt». Alle foto: TV 2
RÅTT: Eva Weel Skram legger hele seg i Admiral Ps «Snakke litt». Alle foto: TV 2Vis mer

Eva Weel Skram gir jernet!

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

Trykk F5 for å oppdatere.

TV: Admiral P (33) er kveldens hedersgjest. Philip Tom Joseph Boardman har zambisk mor og norsk far og flyttet fra Zambia til Norge i 13-årsalderen. Admiral P har hatt stor suksess med sin miks av reggae og hip hop med norske tekster, sunget med en noe spesiell aksent. Gjennombruddet kom med «Snakke litt» i 2010. Dette mener vi om de andre artistenes tolkninger av hans låter:

HEDRES: Admiral P var hedersgjest i «Hver gang vi møtes» i kveld.
HEDRES: Admiral P var hedersgjest i «Hver gang vi møtes» i kveld. Vis mer

Henning Kvitnes: «Gjør så godt du kan» (Carl F. Hovind / Philip Boardman)
Admiral P er den som skiller seg mest fra de andre artistene i «Hver gang vi møtes», særlig fordi han er så tvers igjennom knyttet til én sjanger, reggae. Kvitnes «gjør så godt han kan», og det er ikke så rent lite. Det blir naturlig nok en helt annerledes versjon, tilpasset hans eget musikalske univers. Jeg kunne ikke gjettet låtens opprinnelse, den kunne like gjerne vært signert Kvitnes sjøl. Men - han gjør en flott jobb med sin rotekte country-utgave, ikke minst når det gjelder å få fram en fin tekst som kanskje blir litt borte i den mer partypregete originalen. En skikkelig feelgood-åpning!

Unni Wilhelmsen: «Skakke gi opp» (Carl F. Hovind / Dag Pierre / Philip Boardman)
Unni virker litt stressa, eller er det nervøsitet? Det går også utover låten, som blir anmassende - sjøl om det hjelper litt når kompet kommer inn og deler litt på «byrden». Hun vil litt for mye. Det beste med låten er den kule lyden fra den lille gitaren som er blitt et varemerke for henne. Likevel er dette Unnis svakeste framføring så langt.

FØRST UT: Henning Kvitnes åpnet den fjerde runden av «Hver gang vi møtes» med en countryversjon av Admiral Ps «Gjør så godt jeg kan».
FØRST UT: Henning Kvitnes åpnet den fjerde runden av «Hver gang vi møtes» med en countryversjon av Admiral Ps «Gjør så godt jeg kan». Vis mer

Jørn Hoel: «Spinnvill» (Carl F. Hovind / Daniel Langleite / Philip Bordman)
Jørn Hoel har vridd admiralens gjennombruddslåt 180 grader og lander på en sløy bluesversjon - med en ordentlig svulstig gitarsolo a la Gary Moore fra maestro Truls Hval. Det er vanskelig å kjenne igjen originalen, og den lar seg ikke så lett «kødde med», heller. Jeg har vanskelig for å svelge at en sang med en tittel som «Spinnvill» kan bli så søvndyssende, men det er i hvert fall det nærmeste Jørn er kommet imaget som førsteelsker i denne serien. Sangen er skrevet til Admiral Ps store kjærlighet, men Jørn synger den også til sin egen kone. Så søtt, så søtt.

Eva Weel Skram: «Snakke litt» (Carl F. Hovind / Eigil Berntsen / Philip Boardman / Suzanne Sumbundu)
Kunstrock a la Eva Weel Skram! Med en baby i magen synger hun «babyen» til Admiral P, «Snakke litt». Og det er lett å skjønne at hun gleder seg, for hun har virkelig gjort seg flid med å gjøre en versjon som er dratt så langt unna originalen det er mulig. Det er dristig og kan gå galt, men her treffer hun - først og fremst fordi framføringen har så mye nerve i seg, på grensa til desperasjon. Hjertet ligger utenpå. Hun gir virkelig av seg sjøl i denne intense versjonen, så til de grader at hun nesten må sette seg ned og puste ut etter «kampen». Har hun vært der sjøl? Det er befriende å se hvor mye tryggere hun er blitt siden det første programmet.  Og - nye poeng til gitarist Truls Hval.

STRESSA: Unni Wilhelmsen sang «Skakke gi opp» .
STRESSA: Unni Wilhelmsen sang «Skakke gi opp» . Vis mer

Wenche Myhre: «Engel» (Carl F. Hovind / Philip Bordman / Nicolas Holter)
Her svinger det veldig, gitt. Wenche virker litt preget av stunden. Hun har valgt en låt som opprinnelig er en duett med Nico D, en catchy sak som ble kåret til årets hit under Spellemannprisen i 2014. Forrige lørdag var hun i «himmelen» med sin versjon av Kvitnes' «Sånne som oss», men der hører ikke denne engelen hjemme. Tvert imot føles det som om hun er skikkelig på bortebane. Hun kaver litt og klarer ikke å gå ordentlig inn i låten - og makter ikke å ta ut det beste i den. Den kler henne dårlig og den blir både flat og kantete - til tross for et fint strykearrangement. Men Admiral P ser ut til å elske det.

Ravi: «Følelse» (Carl F. Hovind / Cedric Stevens / Jørgen Høst / Martin Brostigen / Henrik Seip / Philip Boardman)
Jeg vil gjrene se den som ikke lar seg sjarmere av dette. Ravi overrasker selskapet - alle unntatt oss som sitter i sofaen - med å hente inn 39 barn til et flott kor som gjør hele denne låten. Og alle har rastafletter som hedersgjesten. Gjett om de hadde sin store kveld! Når Ravi står på scenen er det vanskelig å vite hvor mye som er igjen av originalen og hvor mye som er «ravisk», men refrenget er i hvert fall til å kjenne igjen. Endelig er Ravi i sitt rette element.

INGEN ENGEL DENNE GANG: Wenche Myhre treffer ikke helt med sin versjon av «Engel».
INGEN ENGEL DENNE GANG: Wenche Myhre treffer ikke helt med sin versjon av «Engel». Vis mer

En mektig avslutning på en kveld med svært variert musikalsk kvalitet, men med en kvalitetskar som hedersgjest.