Evangelium og ekspresjonisme

Sigmund Lystrup levde et liv i spenningen mellom to kall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Med den talende tittelen «Mellom alter og atelier» portretterer Dag Kullerud kunstnerpresten Sigmund Lystrup (1909-2006). Forholdet til verkstedet og det vigslede rommet var nok atskillig mer motsetningsfullt, enn den harmoniske samklang man forbinder med Lystrups fjerne forgjengere Fra Angelico og Fra Filippo Lippi. Det er da også først og fremst fascinasjonen for kontrasten mellom den ortodokse teologen og den ukonvensjonelle billedkunstneren, som preger Kulleruds biografi om denne sammensatte skikkelsen.

«I hele sitt voksne liv dveler han ved det gamle, enten det ved dørstokken i Grimdalen eller ved en stabbursdør i Nesland. Han holder fast i språket, i fortellingene og århundrers toneklang. Samtidig brøt han alle regelrette linjer med en ekspressiv kraft. Han sto på talerstolen og snakket om nåde, for så å gå opp i atelieret og åpne for det dystre og mørke, som bergtatt av dødsmaktens krefter». Slik tegner Kullerud sin modell i verbalt konsentrerte riss. De lange linjer i livsløpet avviker også fra den snorrette utvikling.

Krig og kunst

Årsaken til at Lystrup la av seg kappe og krage for å gi seg kunstneryrket i vold, ligger i nazifiseringen av den norske kirke under krigen. Han begynte på Kunst- og håndverksskolen, men kom snart til Statens Kunstakademi fordi professor Axel Revold fattet interesse for hans tidlige resultater. Samtidig drev Lystrup og døpte illegalt på si. Han fortsatte dette dobbeltkjøret i offisielle former etter at freden kom, og debuterte på Høstutstillingen i 1946. Da var han en maler med ekspressiv dreining mot Nolde og Rouault, mens det abstrakte uttrykket fra tidlig 60-tall kan tyde på impulser fra så vel Cobra-gruppa som Fautrier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer