Anmeldelse film «Dora og den gylne byen»

20. september 2019

6 år

«Dora og den gylne byen»

«Varm, men masete»

FILM: «Dora og den gylne byen» vil godt, det er det ingen tvil om. Her er det åpne armer og brede smil, i den grad at du nesten lener deg bakover.

Intense barn

På en måte er dette også noe av det mest sympatiske ved filmen. Dora (Isabela Moner) er vokst opp i jungelen sammen med foreldrene sine (Eva Longoria og Michael Pena). Hun kan masse om dyr og planter, men ingenting om det sosiale spillet i en skolegård. Så når hun begynner på ungdomsskole i USA, kaster hun seg gledesstrålende ut i lange foredrag, uten å ense at de andre synes hun er rar. En fin forståelse for de velmenende og intense barna som ikke klarer å holde igjen, gjennomsyrer «Dora og den gylne byen».

Utmattende

Det er ellers en film som er både oppfinnsom og utmattende. Det er for mange påfunn og for liten tid. Dora snakker med en måtelig bra animert apekatt, hun bryter ut i sang, hun snakker direkte til kamera, på et punkt blir hun en tegnefilmfigur. Alt sammen gjøres med det som i alle fall føles som kontinuerlige jazzhands, et forsøk på å smittsom entusiasme som mest blir slitsom.

Jungelromantikken i filmen er fin, og skaper en nesten nostalgisk følelse av å være ute på eventyr. Den store, eksotiske oppdagerfortellingen har sunket i kurs de siste tiårene på grunn av den imperiale aromaen som henger ved den, men Doras ekspedisjon klarer å unngå disse fallgruvene og konsentrere seg om storartet flora og fauna – og en farefull ferd inn i en Inka-by der det halvveis logiske puslespill må løses for at man skal komme seg inn og ut igjen. Stemningen er god, men håndverket sånn passe. Eventyret hadde fortjent bedre.

.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling