Eventyrlige Pokémon

Glem frimerkene, serviettene og fotballkortene. Nå er det Pokémon som gjelder. En utrolig historie om en insektsamler som ble mangemillionær. Og nå bør mor og far lære seg knepene.

Norsk Pokémon-hit

De små japanske monstrene invaderer barns verden - via foreldrenes lommebok. Etter en forsiktig lansering i november i fjor, har Pokémon tatt fullstendig av.

- Vi kommer til å selge Pokémon-kort for cirka 50 millioner kroner i år, tror Morten Winsnes i Midgaard Distribusjon i Oslo.

Lisensinnehaverne for Pokémon i Norge gnir seg i hendene. Spill og utstyr flyr ut, pengene flyr inn. Selv med lav markedsprofil - de vil nødig hisse på seg foreldrene.

Utrolig historie

De fargerike og helt spesielle figurene har hoppet ut av TV-spillet og skapt sitt eget liv. Det har aldri skjedd tidligere.

Det hele startet med den japanske gutten Satoshi Tajiri i en forstad til Tokyo. En vanlig gutt med vanlige foreldre, moren var husmor mens faren tjente til familiens opphold som butikkselger.

Men Satoshi var ikke helt som alle andre. Han var en ensom eksentriker, som heller ville være alene enn å leke med de andre ungene i gata. Dermed fikk Satoshi være i fred med sin store lidenskap: insektsamlingen.

Han løftet på steiner, fjernet bark fra trærne, gravde i jorda og fant stadig nye insekter til den voksende samlingen.

Dette skulle, uten at lille Satoshi på dette tidspunktet var klar over det, bli startet på tidenes hittil største dataspilleventyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Datadyra

Når han ikke var på tur i skogen, på engene i området eller langs elvene og innsjøene, satt Satoshi og spilte dataspill. Spill han ikke syntes var særskilt bra, og han drømte om å lage sitt eget.

- Kom deg ut av gutterommet. Bli elektriker i butikken min, foreslo faren.

Men responsen uteble hos avkommet. Han ville heller sitte inne foran datamaskinen, til foreldrenes store fortvilelse. De anså etter hvert sønnen som fortapt.

I 1982 startet Satoshi, datakameraten Ken Sugimori og en håndfull andre gutter spillbladet Game Freak.

De diskuterte hva som manglet ved andre spill, og særlig var det Nintendo-spillene som fikk unngjelde.

For ni år siden gikk det opp for den da 25 år gamle Satoshi hvilke muligheter som lå i linkkabelen mellom Game Boy-maskinene. Dermed var gullegget lagt: Tenk om små «datainsekter» kunne vandre mellom maskinene?

Satoshi kopierte egenskapene til insektene sine, og omgjorde dem til 151 ulike datadyr.

Nintendo-kjøp

I 1991 tok han med seg konseptet til Nintendos ledelse, skisserte planene for dem og fikk kontrakt.

Tre år seinere var spillet klart for produksjon, men da var markedet i ferd med å miste troen på Game Boys framtid. Nye og mer avanserte maskiner var på vei.

- Jeg følte meg som en baseballspiller som glir fram til basen ett sekund for seint, sier Tajiri.

Men leketøysindustrien tok feil. Game Boy var fortsatt uhyre populært fordi de japanske ungdommene ikke hadde penger til å gå over til de mer avanserte konkurrentene. Dermed slapp Nintendo «Pokémon».

Navnet Pokémon er forkortelsen for pocket monster . «Pokémon» spredte seg som et datavirus fra Japan til USA, og deretter til Europa. I kjølvannet kom tegneserier og spillkort, som gikk som varmt hvetebrød. 500 millioner kort er hittil solgt i USA.

Fly og lekepark

Til nå er det omsatt Pokémon-artikler for 41,5 milliarder kroner over hele verden, flyselskapet Nippon Airlines har malt tre fly i Pokémon-farger. Det bygges også en egen lekepark.

Nå står lille Norge for tur. Og synes du det er ille så langt kan du grue deg, det blir garantert verre.

Kilder: Dagbladet, Super Play og Times

odd.roar.lange@dagbladet.no

FANGER ALLE: Hovedpersonene i Pokémon er tiåringen Ash og det museliknende dyret Pikachu.