Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Exorcist: The Beginning

Lei heller originalen på video.

FILM: For filmregissører må prequels være enda vanskeligere å skape enn sequels . Man skal forklare og utdype, men samtidig også lage en selvstendig og severdig film. Når regissør Renny Harlin i «Exorcist: The Beginning» forsøker å forklare hvorfor og hvordan Fader Merrin ble djevelutdriveren fra den originale «Exorsisten» fra 1973, feiler han dessverre på alle fronter. På tross av at det denne gangen er Stellan Skarsgård som har fått på seg prestekragen.

Skarsgård spiller arkeologen Lancaster Merrin - en slags Indiana Jones gone bad . Han forlot presteembetet etter andre verdenskrig og tyller i seg whisky som småbarn drikker melk. En dag får han i oppdrag å stjele et religiøst artefakt fra en nyoppdaget kirke i den kenyanske ørkenen. Men Merrin oppdager raskt at både britene som leder utgravingen, og stedets innfødte er under påvirkning av en uidentifiserbar djevelsk kraft. Så da er det bare å fiske fram vievannet.

«The Beginning» prøver å være en god gammeldags grøsser. For å opprettholde kontinuiteten mellom de to filmene har Harlin tydeligvis også valgt å beholde spesial-effektene fra syttitallet (han overtok etter Paul Schrader fordi produsentene ikke syntes Schraders scener var skumle nok). Men selv om filmen flommer over av blod, spy og avkuttede kroppsdeler, har det liksom ikke samme skremselseffekt som i 1973. Det blir bare patetisk. Da hjelper det heller ikke at det pøses på med dårlig dialog, platte skuespillerprestasjoner og løse tråder som aldri blir oppklart.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media