HØVLING: Dette er å gi våre skolebarn opplevelse av mestring og motivasjon i praksis, skriver artikkelforfatter.
HØVLING: Dette er å gi våre skolebarn opplevelse av mestring og motivasjon i praksis, skriver artikkelforfatter.Vis mer

Debatt: Praktiske fag i skolen

Få høvelbenkene inn i grunnskolen

Sats på yrkesfag og andre praktisk-estetiske fag allerede fra barneskolen av.

Meninger

Få høvelbenkene inn i grunnskolen og ta disse i bruk! Gi barna tilgang til planker, hammer, spiker, kniv, sag og sandpapir.

Chris Gøran Holstad, Skolenes landsforbund
Chris Gøran Holstad, Skolenes landsforbund Vis mer

La elevene få lov til å lage fine jule- og/eller bursdagsgaver som skjærfjøler, sleiver og boller slik at de kan glede foreldre, besteforeldre, tanter og onkler som garantert bruker disse redskapene med glede når barna er i nærheten.

Dette er å gi våre skolebarn opplevelse av mestring og motivasjon i praksis.

Lag drager og propeller og forstå vindens krefter! Lag båter og demninger og forstå vannets nytte og kraft! Bruk naturen for å lære norsk og matematikk! I verste fall lærer vi barna til og med hva et norgesplaster kan brukes til.

Tidlig innsats i skolen er noe alle politikere nå har fått med seg, som det aller viktigste satsingsområdet for å hindre frafall og få flere til å fullføre og bestå hele utdanningsløpet. Dette er godt å høre, men ikke særlig nytt for de som jobber i skolen.

Det som derimot ville ha vært nytt, er om politikerne klarer å gjennomføre de tiltakene som må til for å gjøre skolen i stand til å yte tidlig innsats. Til dette trengs det både flere lærere og flere fagpersoner. En god start vil være å gjeninnføre sløyd som fag i grunnskolen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange skoler har bygd om sine tidligere sløydsaler og andre spesialrom enten til lager, vaktmesterverksted eller annet. Dette er rett og slett trist, fordi sløydsalen var en viktig arena for opplæring som inspirerte mange barn til å søke yrkesutdanning. Gradvis og over tid, har arealene blitt omdisponert til andre formål samtidig som politikerne lurer på hvorfor så få velger yrkesfag.

Veldig mye forandret seg etter Reform 94, da «kongstanken» var at alle elever skulle bli «universitetsklare» etter fullført videregående skole. I dag skriver vi 2016, og dagens 22-åringer har mer eller mindre fulgt den teoretiserte skolen gjennom hele livet. I dag ønsker politikere at flere 22-åringer hadde valgt yrkesfag for å bli malere, murere, tømrere, rørleggere osv.

Kjære politikere! Konsekvenser av utdanningspolitiske veivalg tar tid! Derfor må dere slutte å skrike som sultne spedbarn som får mat fem minutter for sent. Dere må satse i dag på de resultater dere vil oppnå om 15-20 år. Sats på yrkesfag og andre praktisk-estetiske fag allerede fra barneskolen av.

Ludvigsenutvalgets rapport har pekt på hvilken fremtidig kompetanse som vil bli viktigst, og dette er «fagspesifikk kompetanse, kompetanse i å lære, kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta og kompetanse i å utforske og skape.» Dette er fremtidens kompetansebehov i et 20-30 års perspektiv. Derfor er det så viktig at satsing på denne kompetansen kommer så tidlig som mulig.

Når jeg sier kjære politikere, mener jeg egentlig kjære Jonas Gahr Støre og Trond Giske. Jeg har fremtidshåp om at dere, som kommende og henholdsvis statsminister og kunnskapsminister, kan se viktigheten av tidlig innsats fra barneskolen av – om dere virkelig mener at flere må søke yrkesfag.

La det bli et nytt utdanningspolitisk slagord for Arbeiderpartiet at «høvelbenkene må tilbake i grunnskolen.» La tidlig innsats også inkludere praktisk-estetiske fag.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook