FORTSATT SAVNET: TV-serien Himmelblå med Edward Schulcheiss og Line Verdal ble avsluttet med rekordtall. FOTO: NRK
FORTSATT SAVNET: TV-serien Himmelblå med Edward Schulcheiss og Line Verdal ble avsluttet med rekordtall. FOTO: NRKVis mer

Få vet om Himmelblå-Kim lever

Strengt bevoktet hemmelighet.

TRONDHEIM (Dagbladet): Den populære dramaserien ble avsluttet med rekordtall: Hele 1,3 millioner seere fulgte den andre
sesongens siste episode søndag.

Da var Kim fortsatt savnet, og spekulasjonene er i full gang om hva som kan ha skjedd med rollefiguren spilt av Edward Schultheiss.

— Det er utrolig morsomt med seertallene, og ikke minst at serien engasjerer folk så voldsomt, sier en av de få som kjenner hemmeligheten, NRKs dramasjef Hans Rossiné, til Dagbladet.

— Alle lurer på hva som har skjedd med Kim. Jeg har fått masse telefoner, og seinest i går så forsøkte barna mine å bestikke meg, men
min munn er lukket med syv seil.

— Hvor mange er det som vet om Kim er død eller fortsatt lever?

— Det er selvfølgelig de som skriver manus og noen i NRK-drama, til sammen 10-20 personer. Så prøver vi å holde det så tett til
brystet som vi kan.

— Er du redd hemmeligheten skal lekke ut?

— Nei, men hvis det skulle lekke ut, så er det dårlig gjort overfor seerne. Det er jo det samme som å røpe morderen i en krimbokanmeldelse, og det gjør man bare ikke, sier Rossiné.

«Avslørte» morderen
Den danske krimserien "Forbrytelsen" opplevde den samme voldsomme interessen for å få vite hvem som drepte Nanna
Birk Larsen. Manusforfatter Søren Sveistrup voktet så godt på hemmeligheten at verken familien, skuespillerne eller medforfatterne
fikk vite morderens navn før del to skulle spilles inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun produsenten var informert.

Da avisa Politiken «avslørte» drapsmannen, gikk nyheten over hele Skandinavia. Men nyhetsbyråene hadde glemt å sjekke datoen
på avisa.

— Politiken hadde forsynt artikkelen med en link til en internettside hvor du kunne få svaret, men der sto i stedet Politikens sjefredaktør med parykk kledd ut som Nanna Birk Larsen, og sa «aprilsnarr». Ganske morsomt, faktisk, har Sveistrup uttalt til
Dagbladet.

«Himmelblå» har vært en utrolig suksess med stadig nye seerrekorder. 1 309 000 fulgte søndagens avslutning av seriens sesong
2.

Det er enda en ny rekord og ga NRK1 en markedsandel på hele 63,4 prosent.

— Det er fullstendig vanvittig. Det er til å få dobbelt hakeslipp av. Helt vilt, sier dramasjefen.

Han peker på at dette er tidenes beste seertall for en norsk dramaserie.

- Det er også unikt internasjonalt. Det er få andre land som kan vise til samme seeroppslutning i forhold til befolkningstall. Vi visste at vi hadde et veldig godt konsept, men dette er over all forventning.

Vises i Finland
I gjennomsnitt har sesong to av «Himmelblå» hatt 1 237 000 seere og en markedsandel på 57,7 prosent. Nå har de også begynt å
vise serien i Finland, der den skal ha fått veldig gode kritikker.

Island har kjøpt serien og svensk tv vil trolig vise den til sommeren.

Her hjemme er manusforfatterne i gang med å skrive tredje sesong av Himmelblå, der vi får vite hvordan det går med Kim.

Opptakene starter over påske, og de åtte nye episodene kommer etter alt å dømme på skjermen i januar 2010.

— Det blir den siste sesongen med Himmelblå. Det sa vi også etter andre sesong, men nå er vi bestemt på å avrunde dette og heller
sette i gang andre produksjoner. Vi prøver å fortelle historien ferdig med de siste åtte episodene, sier Rossiné.

Han forklarer suksessen med at serien har truffet nordmenns hjerter i en litt vanskelig finanskrisetid.

— Her er det personer og liv du kan identifisere deg med, storslått natur, humor, varme og veldig gode skuespillere, sier Hans Rossiné.

«Nytt på nytt» var sist uke tilbake på seertoppen etter å ha blitt slått av «Himmelblå» uka før. Fredag hadde humorprogrammet imponerende 1 359 000 seere og en markedsandel på 66,8 prosent.

«Den store klassefesten» inntok 3. plassen med 997 000 seere og 60,1 prosents markedsandel. TV2s «Senkveld» samlet like mange seere og fikk en noe lavere markedsandel (55,2%), men leder fortsatt på talkshowkonkurrenten «Grosvold» med 914 000 seere.