SATSER SOSIALT: Spotify-grunnleggerne Daniel Ek og Martin Lorentzon har bygget sosial delingsfunksjonalitet inn i nettets mest populære musikktjeneste. Foto: Spotify
SATSER SOSIALT: Spotify-grunnleggerne Daniel Ek og Martin Lorentzon har bygget sosial delingsfunksjonalitet inn i nettets mest populære musikktjeneste. Foto: SpotifyVis mer

Facebook + Spotify = dynamitt

Musikknerding satt i kommersielt system.

||| Misliker du ideen om at hele verden skal vite hva slags musikk du hører på? Da bør du tenke deg om to ganger før du tar i bruk de sosiale delingsfunksjonene i den nye versjonen av Spotify.

Jeg skrev nylig om hvordan Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg ser for seg en web der forbindelsene mellom mennesker er det viktigste verktøyet for distribusjon av ideer og innhold.

Om det ble vanskelig håndgripelig teori, kan du se ideen omsatt i praksis på nye Spotify.

At musikk er en sosial greie, også på nett, er selvsagt ingen nyhet. Men vi har trolig aldri sett mer kraftfulle sosiale verktøy koblet mot musikkinteresse enn de Spotify nå tilbyr. Sier du ja til å bruke de sosiale funksjonene, dukker Facebook-venner som har valgt samme funksjon automatisk opp, og du kan enkelte dele musikk med dem. Samtidig opplyses det automatisk på Facebook at du har tatt tjenesten i bruk. Funksjonene er langt flere, som du kan lese om i Spotifys blogg. Opplevelsen er at den musikalsk oppegående delen av din Facebook-familie flytter inn i Spotify, og befolker det som tidligere kunne oppleves som et ganske øde sted.

Maskinen virker, med oljeglatt presisjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er selvsagt ikke bare et tema for Spotify. NRKbeta har skrevet bra om hvilke svimlende muligheter Facebooks OpenGraph skaper for musikkbransjen i sin alminnelighet.

KOMPISKJØRET har imidlertid sine ulemper. I det siste har jeg brukt Spotify relativt lite, noe som fører til at min avspilling av et par kutt med hip hop-artisten Guru, dagen etter hans død, fører ham helt til topps på min personlige toppliste. Velsigne Guru, men en av mine favorittartister var han aldri.

Og hvem er Guru Guru? Et band jeg knapt har hørt om er havnet på andre plass, trolig fordi jeg må ha sneiet innom dem i søket etter Guru. Nå framstår det for all verden som et av mine favorittband. Dette er ikke bra for en bruker med mye sosial identitet investert i musikksmaken.


Det er et paradoks her. De samme nettbrukerne som hater ideen om at Datalagringsdirektivet skal samle data om dem, sier mer eller mindre ukritisk ja til å dele store mengder personlig informasjon via kommersielle nettjenester.

Men det er selvsagt også en viktig prinsippforskjell: Det ene er tvungen overvåking i statlig regi, det andre er frivillig deling av sosiale og kulturelle preferanser. Personvernutfordringene ved den sømløse sosiale weben er likevel helt åpenbart et område vi må komme tilbake til - ofte.

SOSIALE SPOTIFY betyr en enda kraftigere utfordring for Wimp, den norske betalingstjenesten som skal forsøke å stjele brukere fra den hovedsakelig reklamefinansierte markedslederen. Wimp satser på sterk norsk profil, gode spillelister, nyhetsfokus og kvalifisert veiledning fra redaksjonen bak tjenesten. Jeg liker det, men ser samtidig at det er ganske old school. Det skal bli spennende å se om Wimp over tid kan svare med en sterkere sosial profil, eller om selskapet velger å holde på dagens modell.

Spotify på sin side trekker tråder tilbake til pionervirksomheten MySpace - og vil i stedet la brukerne veilede hverandre — et grep som unektelig må sies å være mer i tråd med det sosiale nettets virkemåte.

Det vil knytte mange brukere enda sterkere til musikken, i et økosystem på tvers av dingser og nettjenester, og gjøre det enda mer umulig for platebransjen å trekke seg fra en tjeneste som foreløpig ikke har kastet stort av seg i kroner og øre.

Den plateselskapsdirektøren som ikke skjønner at kombinasjonen Facebook og Spotify er kulturindustriell dynamitt, bør nok vurdere alternativ sysselsetting.

Følg meg på Twitter.com/janomdahl

NOEN HJEMME: I kolonnen til høyre dukker Facebook-venner som også har skrudd på Spotifys sosiale funksjoner opp, og befolker det som tidligere var en ganske ensom musikkopplevelse. Faksimile: SPOTIFY
NOEN HJEMME: I kolonnen til høyre dukker Facebook-venner som også har skrudd på Spotifys sosiale funksjoner opp, og befolker det som tidligere var en ganske ensom musikkopplevelse. Faksimile: SPOTIFY Vis mer