MARK ZUCKERBERG: Leder og hovedeier i Facebook står overfor stadig flere og store problemer. (AP Photo/Andrew Harnik, File)
MARK ZUCKERBERG: Leder og hovedeier i Facebook står overfor stadig flere og store problemer. (AP Photo/Andrew Harnik, File)Vis mer

Dagbladet mener:

Facebook kan bli et uhyggelig politisk redskap

Tida er inne for tiltak som deler opp nettgigantene i flere selskaper, og en lovgivning som gir innsyn i hvordan data behandles og brukes

Meninger

Våre liv er i økende grad koblet på internett, men hva skjer når vi blir koblet av? Det skjedde da Facebook på onsdag gradvis falt ut over store deler av verden, også i Norge. Problemene rammet brukere av Facebook, Messenger, Whatsapp og Instagram i deler av Europa og USA, og spredte seg siden til Thailand, Japan og Australia. Hva årsaken til denne utkoblingen er, kjenner vi ikke ennå. Facebook selv er ytterst sparsom med opplysninger. Det eneste selskapet opplyser er at problemene ikke skyldes et tjenestenekteangrep, dvs. et elektronisk angrep som kan hindre tilgang for brukerne av en tjeneste.

Problemene vil ganske sikkert bli løst raskt, Facebooks forretningsmodell tåler ikke lange avbrudd. Men denne gangen bør vi også tenke over hva utkoblingen egentlig forteller oss. Da står to forhold øverst på dagsorden. Den viktigste er at Facebook nå har en dominerende global posisjon når det gjelder formidling av nyheter, meninger og sosiale relasjoner. Ved utgangen av 2018 hadde Facebook i følge flere kilder 2.3 milliarder månedlige brukere. Det er omlag 70 prosent av alle – i hele verden – som bruker internett.

Det andre er Facebooks forretningsmodell, ledelse og forhold til offentligheten og samfunnene den betjener. Responsen på utkoblingen er typisk: Informasjonen er minimal, den har ikke noe ansikt og den kommuniserer ikke med andre. Aller hemmeligst er de algoritmer som styrer innsamlingen og bruk av trafikk- og persondata. Men ikke mer enn at persondata for millioner av mennesker er lekket ut. Og viktigst: Facebooks kjennskap til folks holdninger og verdier er misbrukt til å påvirke valg, bl.a. i USA. Facebooks personinformasjon er et uhyggelig politisk redskap om de misbrukes.

Det er bare femten år siden Mark Zuckerberg lanserte Facebook. Nå er vi i en situasjon der de fire store – Facebook, Google, Apple og Twitter – er blitt verdens portvoktere. Det er gjennom disse selskapenes nettverk at opinionen i økende grad blir skapt. Tjenestene er gratis eller billige, men vi betaler med våre data og privatliv.

Her står Facebook i en særklasse. Selskapet har en makt og rekkevidde som er helt ny i historien. Ett selskap kan dominere opinionsdannelsen. Det kan være en trussel mot demokratiet. Vi kan håpe at eierne ikke misbruker denne makten, men det håpet er også alt vi har. Slik kan det ikke fortsette. Tida er inne for tiltak som deler opp gigantene i flere selskaper, og en lovgivning som gir innsyn i hvordan data behandles og brukes

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.