Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

LEDER

Facebook må ta tak i problemene

Facebook må bruke mer ressurser på å være tilgjengelig for publikum, slik at modereringen av innholdet kan matche det enorme publiseringstrykket.

MÅ SVARE: Facebook-sjef Mark Zuckerberg under et møte i den amerikanske kongressen tidligere i år. Foto: AFP/NTB Scanpix)
MÅ SVARE: Facebook-sjef Mark Zuckerberg under et møte i den amerikanske kongressen tidligere i år. Foto: AFP/NTB Scanpix) Vis mer
Meninger

LEDER: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

Sjef for Facebook i Norge, Rune Paulseth, gikk høyt på banen tidligere denne månenden. I et Facebook-innlegg slo han fast at «Facebook ikke godtar hatefulle ytringer».

Det hadde tjent Facebook-toppen til ære om han var mer ydmyk overfor plattformens utfordringer. Ikke overraskende høstet Paulseth sterke reaksjoner på innlegget sitt i etterkant. Det kommer blant annet fra flere som reagerer på måten Facebooksida «Sørlandsnyhetene» har satt sitt preg på det offentlige ordskiftet i Kristiansand.

VANSKELIG LINJE: Sjef i Facebook, Mark Zuckerberg, er tydelig hva han mener om sosiale mediers rolle rundt faktasjekk. Video: CNBC via AP Vis mer

Foranledningen til Paulseths utspill var en kampanje der store annonsører boikottet Facebook, med mål om å få plattformen til å slå hardere ned på hatprat og spredning av «fake news».

Paulseth avfeier problemstillingen. I et e-postsvar til nyhetsnettstedet Medier24 skriver han blant annet: «Vi har regler, som beskytter mot hatefulle ytringer, og som ikke tillater folk å uttrykke deres forakt for andre basert på deres personlige karakteristika slik som kjønn, etnisitet, rase eller religiøs tilknytting. Men når det gjelder utsagn, som er rettet mot noens atferd eller ideologi, tillater vi en bredere debatt».

Ytringsfriheten skal ha vide rammer. Det som er Facebooks dilemma er at de både vil være en så åpen arena som mulig, samtidig som deres enorme posisjon har gjort det klart for dem at de må røkte plattformen med strengere rammer og begrensninger. Erkjennelsen har kommet i takt med avsløringer om at plattformen har vært brukt til en serie med bevisste desinformasjonskampanjer, som i ytterste konsekvens kan påvirke utfallet i det som skal være frie og uavhengige valg.

Det finnes knapt noen mer alvorlig anklage som et nettsted eller en kommunikasjonsplattform kan utsettes for.

Facebook har tatt en rekke grep for å motvirke dette, men det har ikke vært gjort nok. Med cirka 3,5 millioner brukere i Norge og 2,2 milliarder på verdensbasis, er aktiviteten massiv. Det samme er omsetningen og overskuddet, samtidig som selskapet bare betalte snaue 3 millioner kroner i skatt til Norge i 2018.

Spørsmålet er hvorfor selskapet ikke kan bruke mer ressurser på å være tilgjengelig for publikum, slik at modereringen av innholdet kan matche det enorme publiseringstrykket.

I mellomtida vil plattformen like mye være en trussel mot kvaliteten på det offentlige ordskiftet, som en bidragsyter - slik plattformen kan være på sitt beste.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!