Facebook mister de unge

Tall viser at unge nordmenn bruker mindre tid på Facebook. De lokkes bort av nye nett-trender.

BRUKER MINDRE TID PÅ FACEBOOK: Ungdom ved Elvebakken videregående skole. Fra v: Peter Nguyen, Jonas Laskemoen, Amanda Emilie Westlund, Irene Naustdal, Martin Tveitstøl og Egil Helle Holte Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet
BRUKER MINDRE TID PÅ FACEBOOK: Ungdom ved Elvebakken videregående skole. Fra v: Peter Nguyen, Jonas Laskemoen, Amanda Emilie Westlund, Irene Naustdal, Martin Tveitstøl og Egil Helle Holte Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TNS Gallup har registrert en nedgang i daglig Facebook-besøk av norsk ungdom mellom 15 og 29 år. Fra tredje til fjerde kvartal i 2012 har det daglige besøket sunket med seks prosent.

I forrige uke ble Facebooks resultater fra tredje og fjerde kvartal lagt fram, og de viser stor økonomisk nedgang. Det gjør at Facebook må finne nye metoder å tjene penger på, samtidig som de må holde brukerne fornøyde.

- Bruken av Facebook i Norge er veldig stabil og 60-65 prosent av Norges befolkning var daglige brukere i hele 2012. Men vi ser en svak tendens til at yngre brukere tilbringer mindre tid på Facebook, sier Ingeborg Volan, rådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i kommunikasjonsbyrået Gambit H+K.  

Dagbladet har vært i skolegården på Elvebakken videregående og snakket med seks elever. De bekrefter at Facebook-bruken blant ungdom går ned. Og forteller at de bruker nettjenesten på en annen måte.

- Jeg er kanskje innom Facebook oftere enn før, men jeg bruker mye mindre tid der. Jeg tror bruken har forandret seg veldig - det er mer «in» å være mer anonym og dele mindre på Facebook, sier Irene Naustdal (18).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer