(Dagbladet.no): Det nye Facebook-designet får mye kjeft av brukerne - over 94 prosent av drøyt én million brukere oppgir at de er negative til omleggingen i en avstemning på siden.
346 nordmenn har kommentert det nye designet, og også her er det svært lite skryt å hente for utviklerne.
Nå spør ekspertene seg om protestene kan få konsekvenser for nettsamfunnet, som har over 175 millioner brukere på verdensbasis.
Forsvarer endringene Det nye designet legger mer vekt på statusoppdateringer, et grep for å møte Twitters økende popularitet. Sistnevnte er imidlertid en miniputt i forhold - med bare drøyt seks millioner brukere.
Overfor BBCs NewsBeat forsvarte gründer Mark Zuckerberg endringene da de intervjuet ham i februar.
- Vi endrer ikke design så veldig ofte, og man vil gjerne ha en åpen dialog med brukerne om slike ting. Med en åpen dialog stoler vi på at vi ender opp med noe bra til slutt.
Lite tyder imidlertid på at Facebook kommer til å gå tilbake til det gamle designet med det første.
Pengene avgjørFor det er flere hensyn enn brukernes protester selskapet må ta hensyn til, forklarer nettanalytiker Kurt Scherf til San Francisco Chronicle. - Det er dessverre ikke sluttbrukeren som bestemmer. Dette handler om å maksimere lønnsomheten, sidevisninger og reklamepenger i framtida, sier Scherf.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger