FÅR KJEFT: Det nye Facebook-designet faller ikke i god jord hos brukerne. Ingen tror imidlertid at nettgiganten vil gå tilbake på designendringen.
FÅR KJEFT: Det nye Facebook-designet faller ikke i god jord hos brukerne. Ingen tror imidlertid at nettgiganten vil gå tilbake på designendringen.Vis mer

Facebook nekter å bøye seg for design-protester

Brukerne hater ny layout.

(Dagbladet.no): Det nye Facebook-designet får mye kjeft av brukerne - over 94 prosent av drøyt én million brukere oppgir at de er negative til omleggingen i en avstemning på siden.

346 nordmenn har kommentert det nye designet, og også her er det svært lite skryt å hente for utviklerne.

Nå spør ekspertene seg om protestene kan få konsekvenser for nettsamfunnet, som har over 175 millioner brukere på verdensbasis.

Forsvarer endringene
 Det nye designet legger mer vekt på statusoppdateringer, et grep for å møte Twitters økende popularitet. Sistnevnte er imidlertid en miniputt i forhold - med bare drøyt seks millioner brukere.

Overfor BBCs NewsBeat forsvarte gründer Mark Zuckerberg endringene da de intervjuet ham i februar.

- Vi endrer ikke design så veldig ofte, og man vil gjerne ha en åpen dialog med brukerne om slike ting. Med en åpen dialog stoler vi på at vi ender opp med noe bra til slutt.

Lite tyder imidlertid på at Facebook kommer til å gå tilbake til det gamle designet med det første.

Pengene avgjør
For det er flere hensyn enn brukernes protester selskapet må ta hensyn til, forklarer nettanalytiker Kurt Scherf til San Francisco Chronicle.

- Det er dessverre ikke sluttbrukeren som bestemmer. Dette handler om å maksimere lønnsomheten, sidevisninger og reklamepenger i framtida, sier Scherf.

Han tror heller ikke at brukerne kommer til å slutte med Facebook med det første, siden de allerede har investert tid og ressurser på profilene sine.

Sladrebloggen Gawker rapporterer for øvrig at selv ansatte i Facebook har kritisert designet, men at direktør Zuckerberg i en intern e-post har gjort det klart at de mest suksessfulle bedriftene ikke lar seg styre av sine kunder.