DEBATT

Facebook viser ingen tegn til å ville lære

I altfor mange år har amerikanske IT-selskap kunnet fungere som «overredaktører» for brukernes ytringer. 

SENSURERT: Nick Uts ikoniske bilde av niåringen Kim Phuc, som flykter etter et napalm-angrep i Vietnam, skapte furore på Facebook i forrige måned. Foto: Nick Ut / AP / NTB Scanpix
SENSURERT: Nick Uts ikoniske bilde av niåringen Kim Phuc, som flykter etter et napalm-angrep i Vietnam, skapte furore på Facebook i forrige måned. Foto: Nick Ut / AP / NTB Scanpix

Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Når jeg ser debatten i kjølvannet av Vietnam-bildet som ble slettet fra Tom Egelands Facebook-konto, kjenner jeg først og fremst en matt følelse av déjà vu. Har har vi nemlig vært før – mange ganger. Min egen interesse for temaet ble utløst av en mye omtalt sak i USA for åtte år siden, for eksempel.

Den gang hadde Apple avvist en parodi-app under henvisning til en klausul i bruksvilkårene som forbød angrep på politikere, og Steve Jobs helte bensin på bålet med følgende e-post til app-utvikleren: «Even though my personal political leanings are democratic, I think this app will be offensive to roughly half our customers. What’s the point?»

Hans nonchalante holdning opprørte mange mediefolk, og bedre ble det ikke da det i årene som fulgte dukket opp flere liknende saker. På denne tiden hadde Apple ambisjoner om å bli en ledende distributør av nyheter, og jeg var ikke alene om å frykte konsekvensene av et amerikansk «overredaktør»-regime.

I 2010 knesatte Jan Omdahl det som burde være gjeldende prinsipp for mediedistributører som Apple i denne avisen, da han skrev: «Det må være redaktørene som bestemmer hva som er akseptabelt innhold, ikke Steve Jobs». Sven Egil Omdal var også like velsignet klar i sin kommentarer til saken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer