FOREVIGET:  - Det popper vin- og ølglass opp på Facebooksidene for å markere at nå koser vi oss. Men blir det aldri feil? Foto: NTB Scanpix
FOREVIGET: - Det popper vin- og ølglass opp på Facebooksidene for å markere at nå koser vi oss. Men blir det aldri feil? Foto: NTB ScanpixVis mer

Facebookfylla

Når vi i så stor grad markerer i sosiale medier at det å kose seg og nyte fritid er å nyte alkohol, forsterker vi en trend som er negativ.

Meninger

Det er solnedgang. På bordet står en flaske og to glass. Øyeblikket fanges med telefonkameraet og bildet legges ut på Facebook med teksten «Kveldssol og champagne blir aldri feil». Vi er i ferd med å få et nytt fenomen : Facebookfylla. Det popper vin- og ølglass opp på Facebooksidene for å markere at nå koser vi oss. Men blir det aldri feil?

Nordmenn drikker stadig mer. Vi har beholdt den norske helgefylla og kombinert den med den mer kontinentale versjonen med vin til mat i uka. Når vi i så stor grad markerer i sosiale medier at det å kose seg og nyte fritid er å nyte alkohol, forsterker vi en trend som er negativ. Kos = alkohol-oppskriften er også krevende for de som ønsker å velge annerledes. En andel av befolkningen har av ulike grunner valgt å være avholds. Noen av religiøse grunner, noen av politiske og noen fordi de har med seg vonde erfaringer med eget eller andres alkoholforbruk. Det er et spesielt fenomen i Norge at det er de som ikke drikker alkohol som må rettferdiggjøre sine valg i sosiale sammenhenger, framfor de som drikker. Avholdsvalget er et valg som fortjener respekt, uavhengig av årsak. Uten å overdrive problemet, så er Facebooktrenden med bildene av alkohol og hygge en ny arena som markerer skillet mellom de som drikker og ikke drikker, og som på den måten kan være med å gjøre avholdsvalget vanskeligere.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

«Monkey see, monkey do» er en nøkkelregel i barneoppdragelse. Eller den norske versjonen om at barn gjør hva du gjør, ikke hva du sier. Aldersgrensen på Facebook er 13 år. Mange ungdommer er venner både med foreldre og andre voksnede kjenner. En undersøkelse gjort for Vinmonopolet viser det er en klar sammenheng mellom foreldre og ungdoms alkoholvaner. Opplevelsen av foreldres alkoholbruk er selvsagt en helt annen når den oppleves på Facebook enn i virkeligheten. De fleste opplever verken ubehag ved glasset på bordet eller glasset på bildet. Men for noen er det ubehagelig. Og for ungdom som vurderer sin alkoholdebut er det er kraftfullt signal fra voksengenerasjonen om at det er alkohol i sola som er det ekte gode liv.

Alkohol har en stor samfunnskostnad - for fellesskap og individ. Verken «Facebookfylla» eller fredagspilsen er hovedkilde til problemet. Men en bevisstgjøring omkring de mange små tingene som i sum utgjør problemet kan være klokt. Det går jo an å ta bilde av solnedgangen uten å få med glasset på bildet også. Det går til og med an å nyte solnedgangen uten å ta bilde av den.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook