Facebookfylla

Når vi i så stor grad markerer i sosiale medier at det å kose seg og nyte fritid er å nyte alkohol, forsterker vi en trend som er negativ.

FOREVIGET:  - Det popper vin- og ølglass opp på Facebooksidene for å markere at nå koser vi oss. Men blir det aldri feil? Foto: NTB Scanpix
FOREVIGET: - Det popper vin- og ølglass opp på Facebooksidene for å markere at nå koser vi oss. Men blir det aldri feil? Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er solnedgang. På bordet står en flaske og to glass. Øyeblikket fanges med telefonkameraet og bildet legges ut på Facebook med teksten «Kveldssol og champagne blir aldri feil». Vi er i ferd med å få et nytt fenomen : Facebookfylla. Det popper vin- og ølglass opp på Facebooksidene for å markere at nå koser vi oss. Men blir det aldri feil?

Nordmenn drikker stadig mer. Vi har beholdt den norske helgefylla og kombinert den med den mer kontinentale versjonen med vin til mat i uka. Når vi i så stor grad markerer i sosiale medier at det å kose seg og nyte fritid er å nyte alkohol, forsterker vi en trend som er negativ. Kos = alkohol-oppskriften er også krevende for de som ønsker å velge annerledes. En andel av befolkningen har av ulike grunner valgt å være avholds. Noen av religiøse grunner, noen av politiske og noen fordi de har med seg vonde erfaringer med eget eller andres alkoholforbruk. Det er et spesielt fenomen i Norge at det er de som ikke drikker alkohol som må rettferdiggjøre sine valg i sosiale sammenhenger, framfor de som drikker. Avholdsvalget er et valg som fortjener respekt, uavhengig av årsak. Uten å overdrive problemet, så er Facebooktrenden med bildene av alkohol og hygge en ny arena som markerer skillet mellom de som drikker og ikke drikker, og som på den måten kan være med å gjøre avholdsvalget vanskeligere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer