UGJENKJENNELIG: Sladrestedet Gawker trykket ti -  10 -  bilder av Renees ankomst på den røde løperen med den samme billedteksten på alle: «Dette er et bilde av Renee Zellwegger».
UGJENKJENNELIG: Sladrestedet Gawker trykket ti - 10 - bilder av Renees ankomst på den røde løperen med den samme billedteksten på alle: «Dette er et bilde av Renee Zellwegger».Vis mer

Face/Off: Sannheten om Renee

Bildene av en 45 år gammel Hollywoodstjerne går verden rundt, etterfulgt av fnising, gisping og nådeløse kommentarer. Hvorfor?

Debattinnlegg

Tenke seg til.

Alt fra CNN til Time glemmer ebola, svensk ubåtjakt, syrisk borgerkrig og ISIL-terrorister fordi datteren til Kjellfrid Irene Andreassen fra Kirkenes har vært hos en plastisk kirurg.

Men datteren til Kjellfrid er ikke hvem som helst.

Det vil si, hun var på nippet til å bli hvem som helst helt til hun dukket opp på tirsdagens glamorøse Women in Hollywood Awards, arrangert av feministpublikasjonen Elle.

Dattera til a’ Kjellfrid heter nemlig Renee Zellwegger.

Nå finnes det ingen som egentlig husker navnet på noen av filmene Renee har spilt i siden Bridget Jones på randen i 2006, og savnet etter henne har vært like lite målbart som savnet etter Meg Ryan og Winona Ryder.

Likevel klikket det fullstendig for planeten Jordens nyhetsredaksjoner da Renee viste seg på Elles «hyllest til kvinnene»-fest.

Fordi Renee så ikke lenger ut som Renee.

«Er det deg, Renee?!» skrek CNN.

Sladrestedet Gawker trykket ti - 10 - bilder av Renees ankomst på den røde løperen med den samme billedteksten på alle: «Dette er et bilde av Renee Zellwegger».

Hadde de vært litt fiffigere kunne de ha skrevet «Dette er ikke Renee Zellwegger. Dette er et bilde av Renee Zellwegger», men da ville bare kunsthistorikerne ha ledd.

Og i tilfellet Renee var det viktig å få alle til å le. Og peke.

Fordi, som nevnt, Renee så ikke lenger ut som Renee. Det vil si - Renee (45) så ikke lenger ut som Bridget Jones (31).

Vi kan godt si at Renee er nok et offer for en brutal industri som ikke lar kvinner få eldes naturlig, og at Hollywoods krav til kvinner er umulige å leve opp til (for ikke å snakke om våre krav til Hollywoods kvinner).

Vi kan godt si at Renee må løfte øyelokk, rette opp nesen og fylle kinnene med hva det nå enn er man fyller kinn med for at de ikke skal se 45 år gamle ut for at hun i det hele tatt skal kunne få jobb.

Vi kan godt si at Renee slutter å være filmkjærestemateriale med det samme hun nærmer seg 35, mens for eksempel hennes motspillere opp gjennom årene - Tom Cruise (52), George Clooney (53), Colin Firth (54), Viggo Mortensen (56), Richard Gere (65) - kan ha filmkjærester på 20 uten at noen hever et øyenbryn (bortsett fra de som har fått dem kunstig hevet, selvfølgelig).

Alt dette er for så vidt sant.

Men Renee Zellweggers skjebne som denne ukens Twitter-offer er mer knyttet til sjanger og typecasting, enn til et spørsmål om usynlig aldring og nådeløse skjønnhetsidealer.

Renee slo nemlig igjennom i den grusomste av alle sjangre - den romantiske komedien. Og for en kvinnelig skuespiller med begrenset emosjonell rekkevidde er det en dødens sjanger.

Aldri var den rom-kom-sjangeren mer grusom enn på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet.

Julia Roberts, Drew Barrymore, Cameron Diaz, Meg Ryan, Sandra Bullock og Renee Zellwegger jublet over singelliv og karriere om dagen, men om kvelden trøstespiste de iskrem mens de så på romantiske komedier fra 1940-tallet og gråt over at det ikke kom en Cary Grant og eller en Spencer Tracy og reddet dem fra all denne selvstendigheten.

Å komme helskinnet fra en slik periode og fra en slik sjanger krever mer enn et søtt fjes og en uskyldig seksualitet, og at Julia Roberts (46) og Sandra Bullock (50) overlevde og fremdeles er salgbare navn på egenhånd og ikke som en del av en duo, skyldes at de viste seg å ha en større rekkevidde som skuespillere enn mange av sine samtidige.

Julia Roberts jobbet hardt for å løsrive seg fra Pretty Woman endelig komme opp på smart Oscar-nivå med Erin Brockovich, mens Sandra Bullock viste seg å takle både action, thriller, drama og sci-fi med prisverdig troverdighet

Renee Zellwegger, sin birolle-Oscar for Cold Mountain til tross, har ikke denne rekkevidden og troverdigheten som kunstner. Hun er ingen stor skuespiller. Hun er en habil komiker, men kunne hun ha vært den rebelske Erin Brockovich? Nei. Kunne hun ha vært den handlekraftige astronauten i Gravity? Nei.

Renee Zellwegger blir aldri noen Cate Blanchett, Helen Mirren; Meryl Streep eller Jodie Foster fordi hun aldri så ut som noen av dem, og hun blir aldri noen Julia Roberts eller Sandra Bullock fordi hun ikke har deres evne og talent til å bryte med sjangeren som skapte henne.

Renee Zellwegger vil alltid være Bridget Jones, men det er for så vidt helt passende for en ansiktsløftning var aldri langt fra, for skulle Bridget Jones dukke opp igjen kan vi være sikre på én ting: hun ville vært desperat nok til å fjerne tunge øyelokk med saks og fylt kinnene med plastelin for å holde på «evigunge» Colin Firth.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook