Oslo, 20140414. Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner la fram Kommuneproposisjonen for 2015.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
Oslo, 20140414. Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner la fram Kommuneproposisjonen for 2015. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Færre fallskjermer i staten

Regjeringen kommer med kloke innstramminger i reglene for statlige lederlønninger.

Meninger

Regjeringen ved kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (Høyre) fremmer nye regler for statlige lederlønninger.

Målet er todelt: Stimulere til bedre ledelse ved å tilpasse lønn- og bonussystemer etter resultatene lederne oppnår og å stramme inn på praksisen med å gi avgåtte ledere etterlønn i to år og retrettstillinger med lederlønninger.

Det er gledelig at Sanner strammer inn på godene statlige ledere i dag mottar etter endt tjeneste. Det er ofte både bortkastede midler og en solid provokasjon, spesielt når lederen gjerne har måttet gå som resultat av slett arbeid.

Et nylig eksempel på dette var da Joakim Lystad fikk fyken fra stillingen som NAV-direktør på grunn av manglende måloppnåelse og store kostnadsoverskridelser. Framfor å lete etter annet passende arbeid fikk Lystad beholde lønna på 1,3 millioner kroner som spesialrådgiver i Arbeids- og sosialdepartementet, noe han var sikret som del av kontrakten.

Lystad er ikke alene. En oversikt fra NRK viser at det er 77 slike spesialrådgivere i departementene.

Sanner foreslår nå at det ikke lenger skal være en hovedregel at ledere får retrettstillinger og beholder lønna, samt at etterlønna kuttes fra to år til seks måneder. Hvis ny jobb tilbys på samme lønnsnivå kuttes etterlønnen, men tidligere ledere skal ikke automatisk sikres stilling i staten.

Dette er fornuftige innstramminger. Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor det kan være fornuftig å tilby bedre betingelser. Spesielt kan det være nødvendig der ledere nærmer seg pensjonsalder. Dette er det heldigvis åpning for å vurdere i hvert enkelt tilfelle. Denne fleksibiliteten må imidlertid følges nøye, slik at ikke «unntakene» blir så mange at de i realiteten blir regelen.

Mer bruk av prestasjonslønn er derimot et mindre klokt forslag. Det er allerede mulig for arbeidsgiver å bruke prestasjonsbasert lønn, så presiseringen må forstås som et sterkt press for økt bruk. Å sikre seg lydhøre og dyktige ledere er en evig utfordring, i privat så vel som offentlig sektor. Men det er ingenting som tyder på at det å knytte en bonus til måloppnåelsen vil bidra stort i den retningen.

Offentlige virksomheter leverer komplekse tjenester, hvor flere av målene er vanskelig å tallfeste. Det gir grunn for mer kvalitative og tillitsbaserte styringsinstrukser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook