Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Færre kjøper Aftenposten

Det er ikke bare de store løssalgsavisene som opplever opplagsnedgang. Også Aftenposten taper stort så langt i år.

I første kvartal må Aftenposten tåle en nedgang på 8000 eksemplarer sammenliknet med samme tidspunkt i fjor. En hovedårsak er de omfattende gratiskampanjene avisen opererte med etter overgangen til tabloid. Men dette forklarer ikke alt. Også Aftenposten rammes av en generell nedgang i papiravismarkedet.

Verd å merke seg er at aftenutgaven, som nylig er redesignet, faller minst like kraftig. Sammenliknet med første kvartal i fjor er nedgangen på vel tre prosent for Aftenposten. Aften har falt hele 4,5 prosent.

-  Unormalt høyt

Administrerende direktør Olav M. Mugaas innser at fjorårets omfattende gratiskampanjer nå slår inn i negativ retning:

-  Kampanjene er en vesentlig forklaring. Men man skal huske at vi akkurat nå sammenlikner oss med et tidspunkt da vi lå unormalt høyt i fjor. Det er de tallene vi møter nå.

Forventer nedgang

-  Men det synes klart at også Aftenposten vil måtte tåle en merkbar nedgang i opplag dette året?

-  Ja, det blir en nedgang. Men ikke så stor som den vi ser nå. Men det er en nedgang i papiravismarkedet over alt, svarer Mugaas.

 OVERLEVER:  Også Aftenposten må tåle en betydelig opplagsnedgang, registrerer mangeårig administrerende direktør, Olav M. Mugaas. Han tror likevel Aftenposten vil klare seg bedre enn de store løssalgsavisene. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
OVERLEVER: Også Aftenposten må tåle en betydelig opplagsnedgang, registrerer mangeårig administrerende direktør, Olav M. Mugaas. Han tror likevel Aftenposten vil klare seg bedre enn de store løssalgsavisene. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer

-  Fordi Aftenposten rent redaksjonelt er bredere fundamentert, vi tilbyr et litt større koldtbord enn løssalgsavisene. Det faktum at Aftenposten er en abonnementsavis gjør at vi ikke rammes så hardt, mener Mugaas.

-  Hvorfor rammes ikke Aftenposten fullt så hardt som VG og Dagbladet?

Nyhetene avgjør

Aftenposten vil også i neste kvartal få et betydelig opplagsfall, dels på grunn av de nevnte gratis- og billigkampanjene. Men deretter venter Mugaas at opplagsutviklingen vil flate ut.

Mugaas tror bredden og kvaliteten i nyhetsarbeidet vil bli avgjørende for hvorvidt papiravisene vil stå eller falle i den skiftende tid vi er inne i.

-  Vi opplever strukturelle endringer i lesermarkedet. Vi må finne vår løsning - og VG og Dagbladet sin. Et hovedpoeng er at leserne liker det vi gjør, slik at de kjøper oss. Misliker de det, så taper vi i markedet, sier Mugaas. Han mener det siste momentet vil gjelde minst like mye for løssalgsavisene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media