DRAR OPP SNITTET: Skuespiller Maria Mozhdah i regissør Iram Haqs dramafilm «Hva folk vil si». Kinosuksessen hadde kvinner i alle nøkkelposisjoner. Foto: Mer Film
DRAR OPP SNITTET: Skuespiller Maria Mozhdah i regissør Iram Haqs dramafilm «Hva folk vil si». Kinosuksessen hadde kvinner i alle nøkkelposisjoner. Foto: Mer FilmVis mer

Færre kvinner i norsk film: - Dypt problematisk

Bare 27 prosent av hovedrollene i norsk film spilles av kvinner.

(Dagbladet): Kvinneandelen i norsk film er gjennomgått av Norsk filminstitutt (NFI), og publisert i en fersk rapport.

Analysen viser at det fortsatt er en lang vei å gå for å nå målet om en uttalt kjønnsbalanse på femti femti. Blant annet er andelen kvinnelige hovedroller i spillefilmer med premiere i 2017 på bare 27 prosent, en nedgang fra 2016 da andelen var 30 prosent.

- Dypt problematisk

Skuespiller Iselin Shumba sier overfor Dagbladet at tallene fra NFI viser en alvorlig tendens. Uten kritiker- og publikumssuksessen til regissør Iram Haq, «Hva folk vil si», tror hun tallene ville vært enda rødere.

KRITISK: Skuespiller Iselin Shumba. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
KRITISK: Skuespiller Iselin Shumba. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- I «Hva folk vil si» har du kvinnelig hovedrolle, manusforfatter, regissør og produsent. Jeg synes tallene forteller noe dypt problematisk, for når det ikke er plass til kvinner i fiksjonen, hva skjer med virkeligheten vår, spør skuespilleren og fortsetter:

- Noe må skje nå. For å få andelen opp må produksjonene for eksempel tilrettelegge for flere og kortere innspillingsdager. Å få opp kvinneandelen er et samfunnsansvar, sier Shumba.​

- Systemfeil

Forbundsleder i Norsk skuespillerforbund, Knut Alfsen, mener tilbakegangen er for dårlig, og mener tallene vitner om en systemfeil.

- Det er klart at NFI skal gi støtte til filmer basert på kvalitet, men mangfold må også være et kriterie. Samtidig jobbes det til man stuper på norske filmsett. Det er ikke særlig familievennlig, og gjør det vanskeligere for kvinner å jobbe i filmbransjen, siden det fortsatt er vanligst at kvinner tar hovedansvaret for barn og familie. Dette jobber vi med i tariffavtalene. Gode arbeidsbetingelser mener vi vil øke kvinneandelen, sier Alfsen.

Slik er endringen

Foruten hovedrolleandelen oppsummeres 2017-tallene fra NFI, som viser den gjennomsnittlige prosentandelen kvinner i nøkkelposisjonene regi, manus og produsent, slik:

  • Kinofilm: I spillefilmer og kinodokumentarer tildelt produksjonstilskudd har andelen økt. Til 35 prosent fra 32 prosent i 2016 (rundet av).
  • Dokumentar: Kvinneandelen i dokumentarfilmer med produksjonstilskudd har gått ned. Til 35 prosent fra 54 prosent.
  • Kortfilm: I kortfilm med produksjonstilskudd er andelen gått opp til 55 prosent. I 2016 var tallet 43 prosent.​
  • Premierefilmer: Kvinneandelen i spillefilmer og kinodokumentarer med premiere i 2017 er 31 prosent. 2016: 33 prosent.​

Lager mentorprogram

NFI gjennomfører en rekke tiltak for å nå målet om femti femti kjønnsbalanse.

- Ansvaret hviler ikke bare på oss, men vi har laget en handlingsplan for kjønnsbalanse og fortsetter med moderat kjønnskvotering. Et mentorprogram for kvinnelige filmskapere skal også stå klart over sommeren, sier avdelingsdirektør i NFI, Stine Helgeland.

- Samtidig er publisering av statistikken et viktig steg i seg selv for å eksponere hvordan bransjen gjør det, og å skape debatt, fortsetter Helgeland.