<strong>NYE DAGSREVYEN:</strong> Ferskingen Ingerid Stenvold og veteranen Einar Lunde er ankere i en ny og utvidet Dagsrevy. Foto: NRK.
NYE DAGSREVYEN: Ferskingen Ingerid Stenvold og veteranen Einar Lunde er ankere i en ny og utvidet Dagsrevy. Foto: NRK. Vis mer

Færre så ny og lengre Dagsrevy

Men omtrent ingen seere falt av underveis i den tre kvarter lange sendingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| 716 000 så nye Dagsrevyen mandag. Det er cirka 100 000 færre seere enn på samme tidspunkt i fjor.

- Vi skal være forsiktige med å trekke for bastante konklusjoner etter bare en dag, men det var ventet at en lengre Dagsrevy ville gi et noe lavere seertall, sier Kristian Tolonen i NRK Forskningen til Dagbladet.

Han mener det kan ha hatt betydning for oppslutningen at NRK2 sendte Tour de Ski på samme tidspunkt.

- Vi var ellers spente på om seerne ville falle av i løpet av sendingen, men det skjedde ikke den første dagen. Så å si alle seerne fulgte oss gjennom hele den tre kvarter lange Dagsrevyen, sier Tolonen.

AarebrotMediekommentator Frank Aarebrot liker nye Dagsrevyen.

- De får litt bedre tid på sakene og litt mer magasinpreg. Det synes jeg er bra, sier Aarebrot til Dagbladet.

Han mener det er et riktig grep av NRK å gjøre Dagsrevyen lenger.

- Det er jo ingen kommersielle kanaler som ville ha gjort dette, men NRK er ikke så avhengige av seertallene som dem.

- Tror du seerne henger med i alle tre kvarterene?

- Nei, og det tror jeg ikke NRK regner med heller. Jeg merket meg at de refererte de viktigste nyhetene flere ganger i løpet av sendingen. De har også en fast rekkefølge på stoffet, sånn at seerne kan vite når sporten og andre stofftyper kommer. De er ikke nødt til å sitte og glo i tre kvarter, sier Aarebrot.

Godt grepFørsteamanuensis i mediesosiologi Toril Aalberg ved NTNU i Trondheim synes også det er veldig bra at Dagsrevyen er utvidet til tre kvarter.

- Det kan være lurt av NRK å i enda sterkere grad dyrke noe av det de er gode på i en tid hvor andre medier nedprioriterer nyheter, mener Aalberg.

Hun er mer usikker på om nye Dagsrevyen har funnet den helt rette formen på sendingen:

Det å presentere en nyhetssak først og ta debatten seinere, opplever hun ikke som spesielt ryddig. Hun tror det er bedre å gjøre seg ferdig med saken i et litt lengre innslag. Magasinformen med finansministeren i den lave godstolen opplevde hun som uvant.

- Uttrykket ble litt satt. Kanskje er det bedre å bruke en høyere stol og legge hele magasindelen litt seinere i sendinga, sier Aalberg, som i motsetninhg til Aarebrot tror seerne vil henge med gjennom alle tre kvarterene.

- Hvis du først setter deg ned for å se Dagsrevyen, tror jeg du blir med til slutten.

AktueltMed det nye året er «RedaksjonEN» på NRK1 historie og det nye «Aktuelt» er lagt til NRK2.

Første sending mandag ble sett av 126 000 og ga NRK2 en markedsandel på 8%.

Dette er en kraftig økning for denne sendeflaten, som før har hatt 55 000 seere og bare halvparten så høy markedsandel. Men det er langt lavere seertall enn for «RedaksjonEn».

- Skulle «Aktuelt» fått tilsvarende seertall, ville det vært rekord for kanalen. Det var ventet at et nytt program på en mindre kanal ville gi en lavere oppslutning, sier Tolonen i NRK Forskningen.

Godt tilbud- Det er bra å legge aktualitetsprogrammet til NRK2, der det også er et daglig «Urix», for de spesielt interesserte. Det er et fantastisk godt tilbud NRK har laget, sier Frank Aarebrot.

- Jeg tror seeroppslutningen blir dramatisk mye lavere for «Aktuelt» på NRK2 enn for det gamle «RedaksjonEN» på NRK1, sier Toril Aalberg.

Hun legger vekt på at det skal litt til for å endre folks TV-vaner, og tror bare de mest politisk interesserte slår over på NRK2.

- I et demokratisk perspektiv vet jeg ikke om det er riktig å flytte aktualitetsprogrammet bort fra hovedkanalen, men jeg forstår at NRK gjør dette. Det er en internasjonal trend med mer rendyrkete nisjekanaler, sier Toril Aalberg.

Barne-TVNytt av året er det også at den faste sendingen med Barne-TV kl. 18 er flyttet fra NRK1 til NRK Super.

141 000 barn fulgte første sending mandag, som ga en markedsandel for NRK Super på 77% i denne gruppen. Til sammenlikning var det 147 000 barn som så Barne-TV på NRK1 i uke 1 i fjor, som ga en markedsandel på 76%.

- Tallene viser at vi fikk med oss alle barna til NRK Super. Jeg er overrasket over at det var så mange som flyttet over allerede første dag, sier Tolonen.

Programmet «Førkveld», som har overtatt sendeflaten som tidligere var forbeholdt Barne-TV på NRK1, ble fulgt av 207 000 seere over 12 år.

- Dette er flere voksne seere enn vi hadde på den gamle Barne-TV-flaten, sier Kristian Tolonen.
 

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer