PLANMESSIGHET: Planmessighet regnes som den personlighetsfaktoren som best predikerer leveringsdyktighet på jobb. Foto: NTB scanpix
PLANMESSIGHET: Planmessighet regnes som den personlighetsfaktoren som best predikerer leveringsdyktighet på jobb. Foto: NTB scanpixVis mer

Big Five:

Faktor III: Kontroll, Planmessighet

Les om den tredje av de fem faktorene i personlighetstesten «Big Five».

Meninger

Douglas Adams skriver i «The Hitch-Hikers’s Guide to the Galaxy» om mennesker som vet hvor de har håndkleet sitt. I den autoriserte biografien om ham, kommer det fram at han fikk idéen da han var på ferie og var den som aldri visste hvor han hadde håndkleet sitt. Han beskriver også deadlines som noe han er svært glad i, han elsker lyden deadlines lager når de farer forbi.

Spaltist

Rolf Marvin Bøe Lindgren

er psykolog, og har også studert informatikk og kunstig intelligens. Han har brukt sin spesialkunnskap hyppig i mediene, senest i podcasten om personlighetstesten Big five.

Siste publiserte innlegg

Noen av oss legger ting på riktig plass, lager planer, tar tid til å rydde og organisere – og noen gjør det ikke. De fleste er midt i mellom. De som skårer høyt, er da typisk slike som leverer ting i tide, planlegger for å unngå forsinkelser, sier fra i tide dersom det kan bli forsinkelser, viser selvtillit når det gjelder å få jobben gjort – og de er gjerne ambisiøse.

Samtidig er det forskjell på oppmerksomhetssvikt (altså det å være kronisk rotete, som ADHD), og det å være spontan heller enn strukturert.

Arbeidsgivere vil jo gjerne ha mennesker som er selvgående, og det lønner seg i det korte løp. Men faren hos svært planmessige mennesker ligger i at de kan bli utbrente fordi de legger sjela si i alt de gjør, enten det interesserer dem eller ikke. Det er faktisk viktig, også for planmessige mennesker, at det de holder på med på jobb, stort sett er givende. Ingen slipper unna kjedsomhet, og der har de ryddige flere fortrinn. De planlegger og legger til rette på forhånd, slik at de får så lite av det som mulig.

Hvis man søker i stillingsannonsene i finn.no, finner man fort ut at det å være utadvendt er populært. Alle skal være utadvendte – fra betongarbeidere til prosjektledere. Av 14771 stillinger var det ønskelig å være utadvendt i 10 prosent av dem, ryddig i 5 prosent og intelligent i mindre enn en promille. Dette til tross for at ryddighet er den faktoren som predikerer leveringsdyktighet på jobb i nesten alle stillinger.

Dette ble dokumentert i en metaanalyse – altså en oppsummering av all tilgjengelig forskning av god kvalitet – som ble publisert i 1991, og hvor Murray Barrick og Michael K. Mount viste at planmessighet er den personlighetsfaktoren som best predikerer leveringsdyktighet på jobb. Artikkelen regnes for å ha vært en viktig årsak til at personlighetstesting ble tatt på alvor i arbeidslivet.

Det er en interessant sammenheng mellom biologi og planmessighet. De som skårer høyt på planmessighet har gjerne lettere for å føle avsky – både for ting som smaker vondt eller er ekle, men også for ukjente. Når svært ryddige mennesker ikke takler utlendinger, kan det være fordi de rett og slett oppfatter dem, fysisk, som ekle.

Det er også viktig å merke seg at ryddige mennesker ikke trenger å være pirkete og firkantete – det er forskjell mellom å like at det er rent, ryddig, og at ting er lette å finne – og det å ikke takle uorden. Ryddige mennesker motiveres av at jobben er gjort.

Det er noe forskning som viser at planmessighet ikke predikerer leveringsdyktighet når det bygges tilstrekkelig struktur – det er en grunn til at rockestjerner har managere. Er du rotete, bør du altså lære deg noe som gjør at det lønner seg å bygge struktur rundt deg.

De som skårer lavt, lever nok mer i nuet enn de som skårer høyt. Det er grenser for hvor langt det lønner seg å spare for framtida – lever du i en ustabil verden, kan det være en fordel å foretrekke å tenke kortsiktig. Noe forskning viser at de som skårer lavt er lykkeligere enn de som skårer høyt.

I parforhold fungerer det nok best når minst én er ryddig – og eventuelt er tolerant overfor den andres mangel på samme. Parforhold hvor begge er rotete blir fort vanskelig for begge.

I arbeidslivet er det så å si ingen bønn – i de fleste stillinger, i de fleste jobber, er det best å være ryddig. Ryddige mennesker er selvsikre, leverer i tide, planlegger, og kommer seg fram i verden. De mer spontane kan fungere bedre i ustrukturerte omgivelser hvor det lønner seg å tenke kortsiktig, men sånne miljøer blir det stadig færre av.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook