Faldbakken som skoleeksempel

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Knut Faldbakken etterlyser en intellektuell elite. Han krever respekt for faglighet, kunnskap og ekspertise. Han mener at alt for mange slipper til med synspunkter på ting de ikke har peiling på. Ved oppstarten av debatten sier at vi må akseptere det faktum at det finnes områder der ikke hvem som helst har «ekspertise og talerett» (15. des i Dagbladet). I sitt innlegg (23. des) fører han debatten videre under overskriften «Kunnskapsforakt og kulturfattigdom». Her ledes han fram til «det som for meg fortoner seg som sluttpoenget i denne debatten. Vi skulle snakke skole.»

Dette er spennende, og dette er viktig. Det er viktig at vår intellektuelle kulturelite deler sine innsikter om vår viktigste institusjon, skolen. Men en interessert leser blir raskt skuffet, for Faldbakken har så åpenbart ikke kunnskaper om det han omtaler. I artikkelen bringer han videre dagens tabloide forsidenyheter om skolens elendighet, backet opp med gamle personlige anekdoter. Men han synes altså likevel han har talerett, nærmest en plikt? Hans artikkel preges derfor noe ufrivillig av det som er dens overskrift, altså kunnskapsforakt. La oss bli konkrete. Faldbakken har tre eksempler på den norsk skoles elendighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer