Debatt: Victoria’s Secret-showet avlyst

Falne engler

Undertøysmerket Victoria’s Secret fall fra motehimmelen viser at verden heldigvis også går fremover.

AVLYST: Supermodellen Shanina Shaik, nummer to fra venstre, avslørte denne uka at de neppe bli noe av det årlige moteshowet til undertøysmerket Victoria's Secret. Foto: David Fisher /REX / NTB scanpix
AVLYST: Supermodellen Shanina Shaik, nummer to fra venstre, avslørte denne uka at de neppe bli noe av det årlige moteshowet til undertøysmerket Victoria's Secret. Foto: David Fisher /REX / NTB scanpixVis mer
Meninger

Tirsdag denne uka avslørte supermodellen Shanina Shaik til en australsk avis at Victoria’s Secrets årlige moteshow er blitt kansellert i år.

«Dessverre blir det ikke noe Victoria’s Secret show i år,» fortalte hun avisa, «det er uvant for meg, for hvert år på denne tiden trener jeg som en engel (”Angel” på engelsk).» Mens Shaik syns det er kjedelig ikke å trene som en engel, hva enn det betyr, er nyheten strålende nytt for verdens kvinner.

Siden starten i 1977 har Victoria’s Secret vært en av de sterkeste pådriverne for et ensporet skjønnhetsideal hvor det å være en 1,80 meter høy hvit kvinne med langt hår, null fett på kroppen, men likevel et imponerende brystparti, har vært den eneste gangbare veien til skjønnhetshimmelen, som catwalken deres åpenbart skulle lede til.

Victoria’s Secrets budskap til kvinner har vært at skjønnhet er for de få, utvalgte, men at man kan lappe litt på det dårlige selvbildet man får av kampanjene deres ved å kjøpe en av BH-ene.

Som den tidligere sjefen for selskapet, Ed Razek, uttalte til Vogue i fjor på et spørsmål om hvorfor de ikke ville lage undertøy for større kvinner, eller ha transseksuelle i showet sitt:

«Vi retter oss mot de vi selger til, vi retter oss ikke mot hele verden», forklarte han, og sa videre at han ikke syntes de skulle ha transseksuelle i showet fordi «Showet er en fantasi. Det er en 42 minutter lang underholdningsspesial».

KRITISERES: Victoria's Secret er under hardt vær. Video: Scanpix / Privat. Klipp: Ingebjørg Iversen Vis mer

Underholdning for hvem? For menn som ham. På 90-tallet ville dette svaret passert uten problemer, men han ville aldri ha fått spørsmålet, mangfold var noe man snakket om i naturfagstimene, ikke som et krav til moteindustrien. Nå er det annerledes, uttalelsene gjorde at Razek måtte gå, og Victoria’s Secrets omsetning har falt siden 2016. Dagens kvinner finner seg rett og slett ikke i disse mannsskapte idealene for hvordan vi skal se ut.

Det var annerledes på 90-tallet da jeg var tenåring, vi godtok middelaldrende menns skjønnhetskrav uten å blunke.

Victoria’s Secret lanserte verdens verste moteshow i 1995. En årlig grell bad taste-bonanza hvor englevinger, påfuglfjær og diamant-BH-er går opp i en høyere enhet av verdensfjern konsumkultur og kroppsfiksering.

Showet før jul var en årlig påminnelse om at man ikke måtte spise for mye i høytiden, og at man generelt burde se mye bedre ut enn det man gjorde. 90-tallet bød på én mal for hvordan man skulle se ut, og passet man ikke inn i den var det ens egen skyld.

Jeansene var ikke tilpasset hofter, å ha litt rumpe ble ansett som vulgært, hvis man kunne bli tynnere var det et motemoralsk krav at man pinte seg ned i den størrelsen, for større størrelser gadd ikke klesmerkene å lage.

Som Karl Lagerfeld sa i 2004: «Mote er den sunneste motivasjonen for å slanke seg». Jeg har ikke tall på hvor mange prøverom jeg gikk inn i, og alt jeg tok med meg ut igjen var akkurat den tanken: Jeg måtte slanke meg for å passe inn.

Sunt var det ikke. Den gjengse tenåringsjenta på 90-tallet på var livredd fett, vi ble vegetarianere bare for å kunne si nei til så mye som mulig av det.

Og Victoria’s Secret, et undertøysmerke ironisk nok grunnlagt og styrt av menn, var en av de største motorene i denne selvtillitsdrepende maskinen som overkjørte kvinner på 90-tallet.

Det overrasket ikke meg da det nylig ble klart at eieren av Victoria’s Secret, Les Wexner, har hatt et tett samarbeid med seksualforbryteren Jeffrey Epstein i en årrekke. Sistnevnte skal ha brukt sin tette kontakt med Wexner til å lure aspirerende modeller til å tro han var talentspeider for Victoria's Secret.

Den amerikanske modellen Alicia Arden fortalte nylig til The New York Times hvordan hun ble overfalt av Epstein etter at han hadde invitert henne til en falsk audition. Wexner ble visst varslet om Epsteins metoder, men det er usikkert om han foretok seg noe som helst for å stoppe det.

Victoria's Secrets «engler» må også stirre seg selv litt dypere inn i øynene neste gang de ser seg i speilet. I en årrekke har de lagt ut detaljerte diett- og treningsplaner på sosiale medier, de har villig vekk fortalt om hvor lite de spiser, nettet er fullt av sider fulle av sitater hvor de forklarer hvordan de kommer seg «i form» til det årlige moteshowet.

Men i dag, hvor man kan reagere og opponere direkte mot merker i sosiale medier fungerer ikke denne ovenfra og ned-holdningen til forbrukere lenger. Folk kan, og velger, å si ifra. Og sammen blir man sterke.

Det er fortsatt mer enn nok kroppspress igjen i verden og de utopiske skjønnhetsidealene florerer, men sammenlignet med 90-tallet er moteindustrien nå blitt som datidens Benetton-reklamer, og de vekket, utrolig nok, oppsikt fordi de brukte modeller av alle etnisiteter.

Victoria's Secrets fall fra motehimmelen er derfor så kjærkomment, merket har aldri brydd seg om kvinners beste, det er tuftet på en kåt mannsfantasi. Ledelsen har nå innsett at de må rebrande seg, men jeg håper de må trekke inn vingene for godt.

Dagens kvinner har i hvert fall flydd fra dem, det er en gledelig nyhet i en tid som ellers ikke byr på så mye av det.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.